MS "Roald Amundsen". Foto: Hurtigruten

- Tilbakeviser DN-påstander

Kleven verft avviser i en mail til Skipsrevyen påstander i flere medier om at MS “Roald Amundsen” måtte bygges om grunnet vekttabbe. – Det er ikke for tungt, skriver verftet. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Skipet er ikke for tungt. Det har ikke «vektproblemer». Det finnes ingen «vekttabbe». Skipet skal ikke bygges om. Vi skal ikke «fjerne én eller to etasjer på toppen». Vi skal ikke erstatte stål med aluminium, sier Klevens konsernsjef Karsten Sævik.

- Skipet tilfredsstiller alle krav til stabilitet og vekt. Det er ingen planer om noen omfattende modifikasjoner. Dette er rett og slett helt feil, sier Sævik.

- Som kundene våre, blir styret holdt orientert om våre prosjekter. Det inkluderer mulige utfordringer vi kan støte på, som forsinkelser eller vekt. Styret ble orientert om vekt som en av flere mulige utfordringer. Styret er også orientert om at vekt likevel ikke ble et problem, og at ombygging ikke er nødvendig, sier Sævik.

Dette bekreftes også av styreleder Leif Teksum:

- Styret ble orientert om at det kunne være utfordringer med vekten og at man så på ulike løsninger. Men som jeg også har fortalt Dagens Næringsliv, ble vi senere orientert om at hverken ombygginger eller andre større tiltak var nødvendig. Så jeg kjenner meg ikke igjen i DNs fremstilling av fakta i saken, sier Teksum.

Også Rolls-Royce Marine, som står for designet på de nye ekspedisjonsskipene, avviser påstandene.

- Vi kjenner oss ikke igjen i det Dagens Næringsliv skriver om vekt. Vi kjenner heller ikke til noen planlagt ombygging. Vekt og stabilitet er selvsagt et tema både i design- og byggefasen av et skip, men vi er godt innenfor kravene både i regelverket og klassenotasjonen for Hurtigrutens nye skip. Båten er ikke for tung, sier kommunikasjonssjef Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce Marine.