Illustrasjonsfoto: Sjøfartsdirektoratet

Holder tilbake flere båter

Sjøfartsdirektoratet holder tilbake en rekke båter i disse dager, blant annet fordi de mangler fartøysinnstruks. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Det er relativt mange mindre fartøy som opplever at de blir holdt tilbake av Sjøfartsdirektoratet i disse dager. Årsaken til det er blant annet at de mangler fartøysinstruks, forteller senioringeniør Raymond Lone til Skipsrevyen. 

En fartøyinstruks er skipets sertifikat, og det er ikke tillatt å seile uten. Derfor undersøker direktoratet, ved ledig tid, om fartøy har fått dette på plass. Sjøfartsdirektoratet har anslått at det er rundt 1200 fartøyer som trenger en slik instruks, og de har fått inn bekreftelser fra over 800 om at det er på plass.

- Dermed er den en del fartøy som fremdeles seiler uten dette på plass, forteller Lone.

Det kan føre til overtredelsesgebyr for rederiet, og fartøyet får ikke tillatelse til å seile videre.

God nok tid

Rederiene har hatt 2-3 år på å skaffe seg slike fartøyinstrukser, og Lone mener næringen har hatt mer enn god nok tid til å få dette på plass.

- Vi har vært ganske runde i kantene, og det er blitt gitt flere utsettelser. Men i mai i fjor satte vi foten ned og sa at det hadde vært tid nok, sier Lone. Det tror jeg næringen er enig med oss i.

Da saken var ute på høring var man positive til å innføre regelverket, og næringen utrykte at det var på høy tid.

Bra, og riktig

Per Andreas Hjetland i Akva Marine Services er glad for at Sjøfartsdirektoratet nå virkelig går i sømmene på selskapene, og følger opp det nye regelverket.

Han påpeker at de har et gammel fartøy som ikke er i drift. 

- Det er det eneste fartøyet hos oss som ikke har riktig tillatelse. At direktoratet nå går i sømmene på servicebåtselskapene mener jeg er bra og riktig. Men vi ser det er tydelig kø hos selskapene som skriver ut dokumentene på fartøyene for tiden, forklarer han til Kyst.no. 

Fortsetter undersøkelser

 Sjøfartsdirektoratet fortsetter med kontrollene av fartøy, uten at de vil kalle det en kampanje.

- Dette er noe som de forskjellige stasjonene skal undersøke ved ledig tid. Og finner vi fartøy som ikke er godkjent for å seile, så holder vi dem tilbake inntil dette er på plass, avslutter Lone.