Gå til innhold
Annonse
HI måtte trekke anbudskonkurranse om nytt havforskningsskip, bekrefter prosjektleder Per Nieuwejaar til Skipsrevyen. Foto: Helge Martin Markussen.
HI måtte trekke anbudskonkurranse om nytt havforskningsskip, bekrefter prosjektleder Per Nieuwejaar til Skipsrevyen. Foto: Helge Martin Markussen.

HI måtte trekke anbudskonkurransen for sitt nye havforskningsskip. Det bekrefter prosjektleder Per Nieuwejaar til Skipsrevyen.

Annonse

Havforskningsinstituttet har et nytt kystnært havforskningsskip under planlegging. Skipet skal bli 35 meter langt, 10 meter bredt og drive med marin forskning i kystnære strøk. En anbudskonkurranse ble lyst ut der design og bygging skulle løses av et og samme verft, og der en rekke krav knyttet til pris, verftets likviditet og overskudd siste år, støy ombord, utstyrspakke, design med videre var med i anbudet.

Flere norske verft kvalifiserte ikke til å delta

-Det viste seg at flere av de mindre norske verftene dermed ikke engang kvalifiserte til å kunne delta i konkurransen, som en følge av de kravene som var satt, sier Nieuwjaar. I tillegg er budsjettet på det nye skipet 75 millioner kroner. Problemet var bare at ingen verft i Norge kunne bygge et slikt skip for en slik sum, hvis de skulle møte alle kravene til HI, innenfor budsjett. Nieuwejaar bekrefter at HI fikk flere anbud i størrelsesorden rundt 100 millioner kroner for å bygge skipet.

Utenlandsk verft kunne bygge, med forbehold

-Et utenlandsk verft kunne påta seg å bygge skipet for den budsjetterte prisen, men de tok forbehold som gjorde at vi likevel ikke kunne velge dem, i følge det norske regelverket, sier Nieuwejaar til Skipsrevyen. Dermed måtte HI trekke hele anbudskonkurransen, lempe på kravene og lyse ut konkurransen på nytt.  

Lempede krav og designkontrakt til LMG

-Nå har vi skilt ut designet som egen del av anbudet. Vi har inngått kontrakt med LMG Marin i Bergen om å designe skipet. Det blir dermed de som også blir verftets underleverandør på design, sier Nieuwejaar. Vi har også lempet på kravene i forhold til likviditet og overskudd. Dermed håper vi at flere mindre verft også skal kunne være i stand til å delta i konkurransen, sier Nieuwejaar til Skipsrevyen.

- For oss betyr det selvsagt mye å ha Havforskningsinstituttet som kunde, sier administrerende direktør Torbjørn Bringedal ved LMG Marin i Bergen, som er stolt og glad over kontrakten med HI. Vi skal sørge for å møte alle de designmessige hensyn som HI har bestilt. Vi er allerede i full gang med å designe skipet, og vil delta sammen med verftet som skal bygge skipet gjennom hele prosessen fra begynnelse til slutt.

Havforskningsinstituttet håper å kunne signere verftskontrakt på det nye skipet før sommeren 2019.

 

Annonse