Gå til innhold
Annonse
Hvem vinner Ship of The Year?
Hvem vinner Ship of The Year?

Under Nor-Shipping i Oslo 4. juni deler Skipsrevyen ut den prestisjetunge prisen Ship of The Year 2019. Nå har juryen valgt ut de tre finalistene.  Stem på din favoritt nederst i saken. 

Annonse

Den prestisjetunge prisen Ship of The Year deles i 2019 ut for 21. gang av Skipsrevyen. I 2018 vant «Future of The Fjords», mens andre kjente vinnere er cruiseskipet «The World» i 2001 og «Bourbon Orca» i 2006.

Her kan du se en oversikt over alle de tidligere vinnerne. 

Color Hybrid er en av de tre finalistene i Ship of The Year 2019
Color Hybrid er en av de tre finalistene i Ship of The Year 2019

Kandidat nummer 1:

MS «Color Hybrid»

Den hybride passasjerfergen skal inn i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad. Skroget ble bygget ved Crist Verftet i Polen, før det ble slept til Ulstein Verft for ferdigstillelse.

Verdens største plug-in hybridferge er 160 meter lang, og har en kapasitet på 2 000 passasjerer og 430-500 biler.

Fulladet skal batteriene holde til manøvrering fra kai i Sandefjord, og 30 minutters seilas forbi Kvernberget ytterst i fjorden. Og det samme ved returen.

- Det å levere på den måten at vi blir innstilt til mulig vinner av denne prisen er viktig, sier Helge Otto Mathisen, Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line til Skipsrevyen.

- Det er viktig for oss som rederi og våre ansatte, men det er også en seier for norsk maritim næring, understreker Mathisen.

Hovedfakta MS «Color Hybrid»

  • Navn: «Color Hybrid»
  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer: 311
  • Motor:  2x 6L (3,6 MW) og 2x9L (5,4 MW) Rolls-Royce B:33:45 L
  • Batteripakker: Siemens 4,7 MWh
  • Design: Fosen Yards
  • Lengde: 160 meter
  • Bredde: 27 meter

Over 70 prosent av leveransene til Color Hybrid kommer fra bedrifter i det maritime clusteret i Norge.

- Dette viser frem det beste fra norsk maritim industri, sier Mathisen, som legger til at det var viktig for rederiet med så mange norske leverandører som mulig.

Illustrasjon: Hurtigruten
Illustrasjon: Hurtigruten

Kandidat nummer 2:

MS «Roald Amundsen»

I mai skal MS «Roald Amundsen» ut på sin jomfrutur. Tanken fra rederiet ved valget av design, var å benytte seg av den kompetansen de hadde opparbeidet seg ved bygging tidligere skip med tilsvarende størrelse.

- Vi ønsket å bygge videre på skip som vi hadde gode erfaringer med, forteller direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam til Skipsrevyen. - Derfor måtte vi også finne et fremdriftsmaskineri som virkelig pushet utslippene i riktig retning, sier Skjeldam som mener skipet ikke kunne blitt bygget andre steder enn i Norge.

- MS Roald Amundsen markerer en helt ny retning i det globale cruisemarkedet. Med banebrytende teknologi og miljøvennlige løsninger, både som en del av drift, operasjon og gjesteopplevelsen, setter skipet en helt ny standard for fremtidens cruiseskip.
Hurtigrutens nye hybrid-søstre har fått massiv oppmerksomhet over hele verden. Det er gledelig å konstatere at dette grensesprengende skipet også blir lagt merke til her hjemme, sier Tor Geir Engebretsen, konserndirektør for maritime operasjoner i Hurtigruten til Skipsrevyen om nominasjonen. 

Hovedfakta MS «Roald Amundsen»

  • Navn:  MS «Roald Amundsen» 
  • Verft: Kleven Verft
  • Byggenummer: 400
  • Motor: 4x Bergen B33:45 fra Rolls-Royce
  • Batteripakker: Corvus
  • Design: Rolls-Royce Marine
  • Lengde:140 meter
  • Bredde: 23,6 meter
«Ronja Storm» blir verdens største brønnbåt
«Ronja Storm» blir verdens største brønnbåt

Kandidat nummer 3: 

MS «Ronja Storm»

Verdens største brønnbåt, «Ronja Storm», fikk vann under kjølen for første gang i januar 2019. Deretter ble hun slept til Havyard for å ferdigstilles. Brønnbåten får plass til 7 450 m3 vann i fisketankene, noe som er over dobbelt så mye som normalt store brønnbåter.

I tillegg skal rederiet Sølvtrans sitt nye flaggskip kunne ta med seg 5 000 m3 ferskvann. Når skipet blir levert skal det rett ut i en 10-års kontrakt med oppdrettsselskapet Huon ved Tasmania utenfor Australia.

- Det var en veldig hyggelig nyhet å bli nominert til denne prisen. Vi gleder oss til å ta i bruk det nye skipet, sier Roger Halsebakk, administrerende direktør i Sølvtrans til Skipsrevyen.

«Ronja Storm» blir også utstyrt for fiskesortering, transport av slaktefisk og smolt samt at den utstyres for medisinering. Det er i tillegg lagt vekt på både stabilitet og redusert støy. 

Hovedfakta «Ronja Storm»

  • Navn: «Ronja Storm»
  • Verft: Havyard
  • Byggenummer:
  • Motor: 4x  2,250 ekW
  • Kapasitet ferskvannstanker: 7 450 m3
  • Lengde: 116 meter
  • Bredde:  23 meter

 

Avstemningen er en uhøytidelig meningsmåling. Den endelige avgjørelsen fattes av juryen.

Hvem er din favoritt til å vinne Ship of The Year 2019?
MS "Color Hybrid"
MS "Roald Amundsen"
MS "Ronja Storm"
Fra v.: Lars Gørvell-Dahll, bransjesjef i Norsk Industri (NHO), Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund og Gustav Erik Blaalid, ansvarlig redaktør i Skipsrevyen og juryformann.
Fra v.: Lars Gørvell-Dahll, bransjesjef i Norsk Industri (NHO), Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund og Gustav Erik Blaalid, ansvarlig redaktør i Skipsrevyen og juryformann.
Annonse