Foto: Kon-tiki museet

Her er de nominerte til Heyerdahlprisen

Norled, Tara Expeditions og Silverstream Technologies er av ekspertjuryen plukket ut som finalister til Heyerdahlprisen 2019.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Prisen ble etablert av Thor Heyerdahl og Norges Rederiforbund i 1999 og deles ut til kandidater som har bidratt til å utvikle eller ta i bruk ny teknologi som bidrar til å forbedre det marine miljøet. Opplysningsarbeid og løsninger på globale problemer skal også tillegges vekt, melder Rederiforbundet.

Nesten 20 kandidater ble nominert til årets pris. En fagjury har vurdert kandidatene og plukket ut de tre finalistene.  

Norled er nominert for sin hydrogenferge. Hydrogenfergen blir en av verdens første og vil bane for utvikling av teknologi og bedre kunnskap om sikkerhet, regelverk og operasjoner forbundet med hydrogen som drivstoff.

Jurymedlemmene

  • Thor Heyerdahl jr.
  • Sissel Rogne, Havforskningsdirektør, Havforskningsinstituttet
  • Jan-Gunnar Winther, direktør, Senter for Hav og Arktis
  • Nina Jensen, direktør i REV Ocean
  • Jan Kjetil Paulsen, seniorrådgiver Bellona
  • Esben Poulsson, styreleder International Chamber of Shipping
  • Jens Ulltveit-Moe, konsernsjef UMOE
  • Emilie Christiansen, tidligere president i YoungShip
  • Sveinung Oftedal, fagdirektør i Klima- og miljødepartementet
  • Jon Rysst, SVP og leder for Nord-Europa i DNV GL
  • Gunnar Malm Gamlem, fagsjef miljø i Norges Rederiforbund (komiteens sekretær)

Tara Expedtions er nominert for sine ekspedisjoner der det drives grunnforskning og formidling om havets helsetilstand. Organisasjonen har gjennomført elleve ekspedisjoner for å studere effekten av plast i havet, korallrev og effekten klimaendringene har på havet.

Silverstream er nominert for utviklingen av luftboblesmøring for reduksjon av friksjonsmotstanden til store skip. Systemet reduserer drivstofforbruket og utslipp fra skip.

- Med Heyerdahlprisen ønsker vi å anerkjenne og inspirere de som går foran og gjør mer enn de er pålagt av regler og reguleringer. Vi ønsker også å synliggjøre innovasjonskraften i den maritime næringen, sier administrerende direktør i Rederiforbundet Harald Solberg.

I fjor gikk prisen til Boyan Slat og hans prosjekt for å rense havet for plast.

Prisvinneren annonseres på Rederiforbundets årskonferanse 9. april.