Her er årets mest leste saker

Året er snart omme, og vi ser frem mot det nye. 2020 har vært preget av korona og reiserestriksjoner. Men noen ting har også gått som normalt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

2020 har vært, og er fortsatt et unntaksår. Koronapandemi, reiserestriksjoner, hjemmekontor og vanskelig å gjennomføre mannskapsbytter er blant temaene som har preget oss alle.

Vi har sett litt på hvilke saker dere lesere har fattet interesse for i året som gikk, og satt sammen en topp 10 liste. Den består av en variert liste av saker:  Sveler, seilingsnekt, Ship of The Year og nye fartøy er blant sakene som har skapt mest interesse.

1.

Den mest leste saken på skipsrevyen.no i 2020 var avsløringen av hvilke tre fartøy som var nominert til Ship Of the Year, med påfølgende avstemning. «Ro Vision», «Yara Birkeland» og «REV Ocean» ble av juryen plukket ut til å kjempe om den gjeve prisen. Vinneren ble avslørt på en direktesending fra Bergen i sommer. 

2.

Fjord Lines nye katamaran, som skal i rute mellom Kristiansand og Hirtshals, ble sjøsatt i februar. Skipet, som heter «Fjord FSTR», er under bygging på Filippinene. Fartøyet skal ha plass til dobbelt så mange passasjerer som «Fjord Cat», 1200, og blir utstyrt med to bildekk som rommer totalt 404 biler.

3.

I etterkant av forliset av MS «Fay» like før nyttår 2019 ble det en diskusjon om de norske reglene om lengdebegrensninger på fiskefartøy. Organisasjonen Fiskebåt var klare på at det nå var på tide å fjerne regelverket.

4.

I januar kunne Skipsrevyen fortelle at iskanten flytter seg lengre sør, og Barentshavet er blitt kaldere. Det viste nye data fra Havforskningsinstituttets forskningsskip, FF «Kronprins Haakon». 

5.

En rettssak om hvilket ansvar en styrmann og en kaptein har på en ferge skapte mye interesse. Skal en kaptein, eller styrmann, ha ansvar for å etterfylle sveler i kiosken? Ja, mente Sogn og Fjordane tingrett. 

6.

16. desember fikk rederiet Boreal seilingsnekt for alle sine fartøy. Det førte til fullt kaos flere steder langs kysten. Årsaken til at Sjøfartsdirektoratet trakk tilbake sikkerhetsstyringssertifikatet til rederiet var omfattende, og mange ville lese hva som var årsaken. 

7.

Problemene for KNM «Maud» ser nesten ikke ut til å ha noen ende. I april ble det klart at skipet ble nektet å seile i ytterligere ett år, og blir ikke klart før tidligst i 2021. 

8.

2020 har gjort det svært vanskelig for Skipsrevyen å besøke fartøy, for å høre hvordan sjøfolkene har det om bord. Derfor har vår spalte “Ukens Skipsbesøk” ikke vært like oppdatert som vanlig. Men vi fikk likevel gjort noen besøk. Ett av dem var om bord på MS «Kvannøy» i februar. 

9.

Da koronapandemien slo inn over verden var det mange som lurte på hvordan det skulle bli med mannskapsskifter fremover. Fortsatt er ikke problemene helt løst, men i mars kom den noen avklaringer. 

10.

Eidesvik Offshore har i lang tid ligget langt fremme for å installere nye løsninger om bord på sine fartøy. Det var de også i 2020, da de i januar lanserte at «Viking Energy» skulle bli verdens første utslippsfrie offshoreskip.