Slik ser det nye konseptet ut. Illustrasjon: Havyard Design & Solutions

Havyard Design & Solutions med nytt designkonsept

Utslipp fra skipstrafikken en stor utfordring både i større byer og fjorder med mye cruisetrafikk. Havyard har utviklet et utslippsfritt sightseeingsfartøy som i fremtiden kan løse dette.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I juli 2019 gikk Havyard inn i et samarbeid med SINTEF for å forske seg frem til nye løsninger for mer miljøvennlig skipsfart. Dette er en viktig satsning som bygger videre på et ti år langt utviklingsløp i Havyard, samt forskning som er gjort i samarbeid med SINTEF i FoU-senteret SFI Smart Maritime, heter det i en pressemelding.

Det er allerede utviklet verktøy som måler energiforbruket ved å beregne reell operasjonsprofil og miljøpåvirkninger, og med det kan en velge optimale løsninger for både skrog, utstyr og energikilder. Med sin metodiske tilnærming som kan benyttes for alle fartøystyper, er Havyard i stand til å beregne og forplikte seg til realistiske utslippsverdier på alt fra anbud på ferger, Kystruten og andre typer skip.

Passasjeropplevelse

Havyard er en pioner innen design og bygging av nullutslipps ferger, og bruker denne erfaringen videre i sitt nye by- og fjordsightseeing konsept. Skipene er basert på kunnskapen en har bygget opp rundt batteridrift og ladding, og kan møte større cruiseskip utenfor verdensarvområdene og byer for å ta med passasjerer helt inn i fjordarmene og inn til byene. Skipene vil være 70 meter lange,  kan ta fra 600-800 passasjerer, holde en fart på 10-11 knop, og tilby en stille og skånsom reiseopplevelse som står i forhold til naturopplevelsen en ønsker å vise frem.

I tillegg til nullutslipp er det svært høy fokus på passasjeropplevelsen, med god plass både ute og inne, store vinduer slik at passasjerene skal få se mest mulig, og ikke minst et universelt design som gjør at blant annet rullestolbrukere kan bevege seg fritt rundt på skipet.  

Designer Stig Magne Espeseth har designet og utviklet det nye utslippsfrie sightseeingsfartøyet. Han sier at å bruke erfaringen fra fergedesignet videre inn i et nytt konsept har vært veldig spennende å jobbe med

- Noen av de viktigste designkriteriene ved å utvikle skipsdesign er sikkerhet, lavt energiforbruk, kostnadseffektivitet og funksjonalitet, og for oss som designere er estetikken og formgivingen i designet også et viktig kriterie. I vårt nye konsept er det en del nye elementer som vi må ta stilling til. Ett eksempel er at det er mange mennesker samlet på ett begrenset område og det er behov for mye plass. Hvordan kan da alle få «front row view» for å se mest mulig av våre flotte fjorder og byer, samtidig som vi ivaretar sikkerhet og komforten både ute og inne. Jeg synes vi har klart å løse dette på en god måte med vårt nye design.  

Flytende hubber 

Overføring av passasjerer blir gjort på en flytende hub som blir plassert på utsiden av fjordene og byene der cruiseskipene ankommer. Hubbene vil også fungere som ladestasjoner for mini cruise fartøyene. Begrenset kapasitet i strømnettet kan håndteres med batteripakker i hub som trekker jevn belastning fra nettet, men kan tilby tilstrekkelig ladespenning til minicruise fartøyene. Om mini cruiseskipene blir ladet om natten, kan cruise skipene hente landstrøm fra hubben mens de ligger om dagen, og på denne måten bidra til ytterligere utslippsreduksjon.

- Med dette konseptet ønsker vi å vise at det er mulig å skape nye løsninger for komplekse utfordringer. Utslippsfri og bærekraftig ferdsel blir en del av passasjeropplevelsen når en skal bevege seg inn i sårbare områder, sier Espeseth.