Gå til innhold
KNM «Helge Ingstad» skal destrueres. Foto: Emil Wenaas Larsen, Forsvaret
KNM «Helge Ingstad» skal destrueres. Foto: Emil Wenaas Larsen, Forsvaret

Fregatten KNM «Helge Ingstad», som kolliderte med tankskipet «Sola TS» i Hjeltejorden utenfor Bergen i november 2018, startet mandag på sin siste reis.

I en operasjon som er ventet å ta rundt fem timer skal fartøyet fraktes fra Ågotnes, til Norscrap West på Askøy utenfor Bergen.

Det er CCB-basedrift som i følge Forsvarets Forum startet forflytningsoperasjonen rundt klokken 07.00 mandag morgen ved at de fjerner strømkabler og fortøyninger. Deretter blir fartøyet klargjort til forhaling.  

I forkant har DNV GL gjennomført en fartøysinspeksjon av fregatten. Forflytningen skal etter planen ta rundt fem timer, der i overkant av tre – fire timer utgjør selve forhalingen. Man opererer med et totalt værvindu på cirka ni timer.

Fakta om «Helge Ingstad»

Lengde o.a.: 133,25 m
Største bredde: 16,80 m
Max. høyde: 32,25 m
Max. dypgang: 7,60 m
Deplacement: ca. 5.300 t
Dybde KVL: 6,50 m

  • Fregatten «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola TS» 8. november 2018.
  • Fregatten fikk en stor flenge i skroget og sank.
  • Etterforskningen av ulykken var ferdig i september 2020
  • I november 2020 går Forsvaret til søksmål mot DNV-GL og krever 15 milliarder kroner i erstatning for konstruksjonsfeil som Forsvaret mener at klasseselskapet burde ha oppdaget. Saken er ikke avsluttet.

Det meste gjenvinnes

Ansvarlig for hugging av skip hos Norscrap, Erik Ræstad, har tidligere fortalt Skipsrevyen at huggingen av «Helge Ingstad» er den største enkeltkontrakten for selskapet som ble etablert i 2003. Den skal ha en verdi på rundt 60 millioner kroner. 

Huggingen av fregatten kommer til å skje i flere faser. Etter at fartøyet er hentet til Norscraps anlegg, starter demontering av utstyr. Etter hvert skal den i dokk når arbeidet med skroget begynner. 

- Stålet går stort sett til omsmelting og gjenvinnes i sin helhet, forteller Ræstad. 

Det er fremdeles en del militært utstyr om bord i fregatten. Dette utstyret kan ikke fjernes før demonteringen er i gang. Noe av dette utstyret er underlagt regler for destruksjon og trenger godkjenning av tredjepart, skriver Forsvarsdepartementet i en pressemelding.

Destruksjon av et skip som er spesialbygget for krigsformål vil overvåkes nøye fra Forsvarsmateriell. Destruksjonsprosessen vil derfor skjermes i henhold til sikkerhetsloven.