Gå til innhold
Annonse
Johan Sunde kom på ideen om at skip kunne strikkes. Foto: Sigbjørn Larsen
Johan Sunde kom på ideen om at skip kunne strikkes. Foto: Sigbjørn Larsen

Johan Sunde arbeidet i Devold. De strikket gensere. Kanskje det kunne la seg gjøre å strikke en båt?

Annonse

Det begynte med at det svenske forsvaret ønsket seg et stealth-skip. Et skip som ikke kunne fanges opp på radaren. Den såkalte Visby-klassen er egentlig en fregatt, men fordi skipet, takket være dets byggemateriale i karbonfiber, ble så lett, så har betegnelsen i ettertid blitt korvett, siden forsvaret klassifiserer sine skip ut fra tyngden. Skipet ble bygget ved Karlavarven i Karlskrona i Sverige.

Det lignet på garnnøster

Johan Sunde fikk se på det nye karbonfibermaterialet. Det kom i nøster. Det lignet på garn-nøster. Det hadde han god peiling på. I mange år hadde han arbeidet ved Devold. De strikket gensere. Hva om skip også kunne strikkes? Som tenkt så gjort. De første strikkede mattene med karbonfiber så dagens lys. I dag strikkes skipskledningen på gigantiske strikkemaskiner ved firmaet Saertex i Tyskland. Selskapet har kjøpt Devold.

Fremtidens installasjoner i Nordsjøen vil bli strikket

-Jeg holdt et foredrag for Statoil da Norvik var konsernsjef, minnes Sunde. – Jeg sa til dem at i fremtiden ville oljeplattformene og installasjonene i Nordsjøen bli strikket! De tenkte vel at de burde ringe etter en doktor, men etter foredraget kom Norvik bort til meg og sa at han hadde hørt mange foredrag om emnet, men at dette var noe av det mest visjonære og nyskapende han hadde hørt.

Mange fordeler

Det tok fem år å utvikle produktet. Det spesielle karbonfiberproduktet bygges i dag etter sandwichmetoden, der to plater av ”strikket” karbonfiber holdes sammen av et komposittstoff i midten. Det blir kolossalt sterkt. Like sterkt og sterkere enn stål. Det brukes til å bygge skip, tog og fly og vindmøller for å nevne noe. De lette og samtidig sterke egenskapene har mange fordeler. Det reduserer drivstoff-forbruket, det ruster ikke, det kan sende opp større fly i luften, det er mer vedlikeholdsfritt og har i prinsippet uendelig levetid, selv om man beregner en livssyklus på karbonfiberskip på 20-25 år ut fra læren om generell materialtretthet og stabiliseringsegenskaper.

Fikk ideen til å strikke skip

Oppfinnelsen brakte Sunde til å arbeide over hele verden. I flere år bodde og arbeidet han i Taiwan. Det har blitt mange reisedager. Nå står han om bord på Future of the Fjords i Nærøyfjorden. Et av strikkeskipene! Som suser av gårde over bølgene i 19 knops fart. Helelektrisk. Uten utslipp til miljøet av noe slag. Ladestasjonen kommer også til å inneholde  tanker for gråvann og svartvann. – Jeg er litt stolt! innrømmer han. – Samtidig er jeg også glad, ydmyk og takknemlig for at jeg har fått være med på denne eventyrlige reisen. Det er mange som har bidratt i utviklingen av produktet, men ideen om å strikke skip var min!

"Vision of the Fjords." Et strikket skip! Foto: Gustav-Erik Blaalid
Annonse