Gå til innhold

Golden Energy bestiller batterisystem fra Rolls-Royce

Rolls-Royce Commercial Marine har signert en ordre med Golden Energy Offshore i Ålesund om levering av batteridrevne energisystemer til to offshorefartøy (PSV). Foto: Rolls-Royce Marine
Rolls-Royce Commercial Marine har signert en ordre med Golden Energy Offshore i Ålesund om levering av batteridrevne energisystemer til to offshorefartøy (PSV). Foto: Rolls-Royce Marine

Rolls-Royce Commercial Marine har signert en ordre med Golden Energy Offshore i Ålesund om levering av batteridrevne energisystemer til de to offshorefartøyene  «Orla» og «Frayja» . Det fremgår av en pressemelding fra Rolls-Royce. 

Kontrakten dreier seg om SAVe Energy-systemet som Rolls-Royce lansert tidligere denne måneden. I tillegg vil de to fartøyene få en ingeniørmessig oppgradering av eksisterende Rolls-Royce teknologi om bord – det inkluderer oppgradering av DP-systemet, hovedtavle og ACON kontrollsystemet som er koblet til Rolls-Royce’ system for overvåking av alt energiforbruket om bord.

Viktig oppgradering

- Samlet sett vil de to forsyningsskipene «Orla»  og «Frayja»  få en oppgradering som både er til fordel for miljøet og for driftsøkonomien. Golden Energy Offshore har mål om miljøvennlig og kostnadseffektiv drift av alle sine skip, med vekt på energieffektivitet, bærekraft og lave utslipps, i tråd med IMOs standard for en Ship Efficient Management Plan (SEEMP). Selskapet er blant de få globale offshoreoperatørene som er fullt sertifisert etter ISO 50001-standarden for energistyring. Det innebærer at de har et rammeverk for hvordan energieffektivitet skal måles, registreres, rapporteres og revideres, heter det i meldingen. 

– Vi begynte først ved å integrere bærekraft i selskapets rutiner og systemer for flere år siden, og det har utviklet seg til en kontinuerlig reise med tanke på energieffektivitet, god drift og bærekraft, opplyser Per Ivar Fagervoll, administrerende  direktør i Golden Energy Offshore i meldingen. 

Golden Energy har deltatt i en rekke prosjekter som går fra fysiske installasjoner og oppgradering av fartøy til digitale "Big Data"-prosjekter. Alle med klare mål for miljøforbedringer.

– Den miljømessige reisen vår har vært en suksess, og en oppgradering til hybriddrift med batteri er det neste logiske steget for oss, sier Fagervoll.

Les også:
Les også: