Gå til innhold

Gearbulk bestiller batteriløsning fra NES for grønnere kranoperasjoner

Gearbulk installerer elektrisk kran om bord på «EMU Arrow». Foto: Lars Osland
Gearbulk installerer elektrisk kran om bord på «EMU Arrow». Foto: Lars Osland

Det internasjonale shippingselskapet Gearbulk har inngått en kontrakt med Norwegian Electric Systems AS (NES) for å levere batterisystemet for en ny kran som skal installeres om bord på lasteskipet EMU Arrow.

Gearbulk erstatter en av EMU Arrows’ eldre dekkskraner med en ny og mer effektiv elektrisk kran.

- Gearbulk har jobbet aktivt for strengere globale reguleringer av CO2-utslipp i skipsfarten. Kranombygging og installasjon av et kontainerbasert batterisystem er et av mange tiltak vi gjennomfører for å sikre en mer effektiv drift av flåten vår, samtidig som vi reduserer innvirkningen på miljøet til et minimum, sier Ketil Andreassen, daglig leder i Gearbulk i en pressemelding.

Kontrakten innebærer at den norske leverandøren NES blir systemintegrator og leverer batterisystemer til den nye kranen, inkludert batterikontaineren og ladesystemet for batteriet. 

Geir Larsen, daglig leder i NES
Geir Larsen, daglig leder i NES

Kranen som erstattes har frem til nå kjørt på tre dieseldrevne hjelpemotorer. Ved å installere en batterikontainer kan den nye kranen opereres med kun én hjelpemotor – i kombinasjon med batteriet. Ved å installere batteriet kan skipet dra nytte av lastutjevning, siden hjelpemotoren hele tiden vil kjøre på optimalisert last. Som en bonus vil batteriet lades ved å utnytte retur effekt under laste og losse-operasjoner.

- Hybridisering av kranen er en effektiv måte å redusere både driftsforbruk og luftforurensing. Spesielt lokale partikler vil reduseres når man kjører én i stedet for tre hjelpemotorer på diesel, men forbruket og CO2-utslippet vil også reduseres betydelig, sier Stein Ruben Larsen, salgssjef i NES. 

NES, som er datterselskap av HAV Group ASA, utformer, setter sammen og tester systemene ved sitt hovedkvarter i Godvik utenfor Bergen.

Batterisystemet og den nye kranen settes inn i fartøyet neste gang det går i tørrdokk, trolig i midten av 2022, når EMU Arrow skal gjennomgå sin fem års klassifikasjons.

- Vi er glade for at Gearbulk har valgt vår batteriteknologi for mer miljøvennlig drift. Redere og leverandører deler et felles ansvar for å gjøre shippingindustrien grønnere, og denne hybride løsningen er et lite, men meningsfullt og lønnsomt steg for å oppnå dette, sier Geir Larsen, daglig leder i NES.