MS «Grip» skal hete MS «Polar Baikal»

Gamle Fjord1-båter får nytt liv

Det børsnoterte bergensrederiet GC Rieber Shipping ASA har sikret seg avtale om transport av oljearbeidere fra landbaser til faste plattformer på den russiske stillehavskysten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ifølge Adm. dir. i GC Rieber Shipping, Sven Rong, har rederiet kjøpt to passasjerkatamaraner fra Møre og Romsdal Fylkesbåter Fjord 1 i Molde. Båtene er ikke lenger er i bruk, fordi Tide Sjø AS vant anbudskonkurransen om hurtitgbåtrutene på Mørekysten.

Mai/oktober
Det dreier seg om MS «Hjørungavåg», som vil få navnet MS «Polar Piltun» og MS «Grip», som skal hete MS «Polar Baikal». Begge to bygges nå om til sitt nye formål ved Båtservice Verft AS i Mandal.

Blant annet skal fartøyene tilpasses 70 passasjerer samt at det skal arrangeres lugarer for mannskap. Farten beregnes til mellom 25 og 30 knop.

Femårskontrakten gjelder i perioden mai/oktober hvert år da farvannene de skal trafikkere er isfrie.

GC Rieber Shipping har kjøpt to crew båter, som vil operere utfra Sakhalin i Sea of Okhotsk i Russland. De to crew båtene ventes å være ferdig ombygget og i drift fra juni 2009 med en samlet investering på omlag NOK 90 mill. Båtene vil gå rett på 5-årige certepartier med Sakhalin Energy Investment Company. Certepartiene har en samlet kontraktsverdi på omlag NOK 145 mill.
De to båtene planlegges lagt inn i et 50/50 joint venture. GC Rieber Shipping opererer i dag isbryteren "Polar Pevek" (50% eid av GC Rieber Shipping) i Sakhalin området. Crew båtene utgjør et viktig tilskudd til selskapets eksisterende virksomhet i Russland.

Kilde: BT og GC Rieber Shipping