MS «Roald Amundsen» på prøvetur. Foto: TOR ERIK KVALSVIK/Kleven/Hurtigruten

Frykter ikke for omdømmet etter ny forsinkelse

Hurtigruten er ikke bekymret for eget omdømmet, etter at det er kjent at det nye ekspedisjonsskipet «Roald Amundsen» blir ytterligere forsinket.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipet skulle vært i drift allerede i 2018, men i februar i fjor ble det kjent at rederiet måtte avlyse sine 10 første ekspedisjonscruise. Det rammet rundt 3000 passasjerer. Alle som hadde bestilt tur fikk refundert både billetten og andre kostnader for eventuelle kanselleringer av fly. I tillegg fikk de tilbud om avslag på andre turer med Hurtigruten.

Årsaken til den første forsinkelsen var, ifølge Kleven verft i Ulsteinvik, at byggingen av skipet var mer kompleks enn de hadde forventet.

Nå er det klart at leveransen av «Roald Amundsen» blir ytterligere forsinket. Skipet skulle seilt på sin jomfrutur fra Lisboa 17. mai og fra Hamburg 30. mai. Begge seilasene er kansellert. Nå er jomfruseilasen planlagt i midten av juni.

Informasjonssjef i Hurtigruten, Rune Thomas Ege

Ikke bekymret for omdømmet

- Det er problemer med spesial-leveransene, som er årsaken. Vårt mål er å få skipet ferdig så fort som mulig, kommenterer Kleven verft om årsaken til de siste forsinkelsene.

I klartekst betyr det at det er interiøret som har tatt lenger tid enn forventet, det bekrefter informasjonssjef i Hurtigruten, Rune Thomas Ege overfor Skipsrevyen.

- Når vi bygger verdens råeste, mest moderne og mest avanserte ekspedisjonscruiseskip så må man tåle at man får noen tilbakeslag, mener han.

Er dere bekymret for omdømmet til Hurtigruten med alle forsinkelsene?

- Nei vi er ikke bekymret for det. Det er mange som bygger skip som opplever forsinkelser om dagen, blant annet på grunn av at det er vanskelig tilgang på nøkkelpersonell i innredningsjobber på skip, sier Ege.

Selskapet er heller ikke opptatt av hva forsinkelsene har kostet i kroner og øre.

- Det viktigste for oss er å få skipet ferdig så fort som mulig, få det i trafikk, og få vist verden hva som er mulig med grønn teknologi.

Når det gjelder søsterskipet, MS «Fridtjof Nansen», skal byggingen være i rute.