Foto: Frammuseum.no

Første skip gjennom nordvestpassasjen

Historiske skip: Denne uken fikk norsk og internasjonal presse besøke det nye hurtigruteskipet, MS «Roald Amundsen» oppkalt etter en av Norges største polarhelter. Denne uken skal vi lære mer om ett av hans trofaste skip - «Gjøa».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

«Gjøa» var på ingen måte bygget til Amundsen. Før han overtok den hadde den vært i drift i 28 år, i fiskeriene.

Den var bygget i 1872 i Jørafjero i Rosendal i Hordaland. Skipsbyggeren var Knut Johannesson Skaala, også kalt Jøra-Knuten. Nybygget var på 70 fot, og rundt 47 netto registertonn.

Hun ble utstyrt med ishud og en petroleumsmotor på 13 hestekrefter.

«Gjøa»

Blir kjent med båten

Da Amundsen kjøpte skipet i 1901 var det ishavsskipperen Hans Christian Johannessens eie. Han hadde eid båten i 18 år før den ble solgt til polarhelten. Samme sommer reiste Amundsen til farvannene ved øst-Grønland, delvis for å lære skipet å kjenne og delvis for å foreta oseanografiske målinger, som Nansen var så interessert i.

De to neste årene ble brukt til å finne og prøve ut utstyr og proviant, samt å finne mannskap. Om bord i Gjøa var det som kjent beskjedent med plass.

Avreise Oslo

I juni 1903 seilte Roald Amundsen ut fra Oslo, sammen med sitt mannskap. Det besto av Helmer Hanssen, Anton Lund, Godfred Hansen, Peder Ristvedt, Gustav JUel Wiik og, ikke minst kokken Henrik Lindstrøm. Han skulle følge Amundsen på alle hans senere ekspedisjoner.
At reisen ble noe i det hele tatt skyldtes at Amundsen snek seg ut. Han skyldte ganske mye penger, og en av kreditorene ville nekte skipet å seile.
I følge én kilde tok Nansen på seg ansvaret dem vekk ved å love Amundsen at han skulle se til at kreditorene ble tilfredsstilt. Kreditorene fikk sin betaling etter at Nordvestpassasjen var blitt erobret.

Mannskapet på «Gjøa» ved ankomst Nome, Alaska Foto: Digitalmuseum

Planen var å være det første skipet som kom seg gjennom Nordvestpassasjen. Storm, brann i maskinrommet, og et nesten-havari på et undervannsskjær truet med å gi ekspedisjonen en brå slutt, men dyktig sjømannskap og raske reaksjoner avverget katastrofen hver gang. Sannsynligvis kunne «Gjøa» seilt gjennom passasjene i løpet av én sesong. Men, det var bare en del av målet med ekspedisjonen.

Storlagen velkomst

Etter tre år i isen kom skipet  31. august 1906 til Nome i Alaska. 19. oktober samme år ankom den San Francisco, til en storslagen velkomst.

Mannskapet gjennomførte en rekke målinger i løpet av reisen gjennom isen. Blant annet ble det gjort flere målinger for bestemmelse av posisjonen til den magnetiske nordpol.  

Et norsk-amerikansk samfunn kjøpte skipet, og det ble så donert til byen San Francisco i 1909. Der ble den stilt ut i Golden Gate Park.Tilstanden hennes forverret seg gradvis etter at hun hadde blitt satt på land, og restaurering ble gjennomført i 1947-49. I 1972 ble hun hentet tilbake til Norge, hvor hun siden har stått utenfor Frammuseet. I 2012 fikk hun sitt eget vernebygg ved siden av «Fram».

Kilder: Frammuseet, Wikipedia, Nasjonalbiblioteket