Illustrasjonsfoto: Kystrederiene

Flåtefornyelse kan gi store utslippskutt

- Det står ikke på viljen til rederne for å skifte ut nærskipsflåten. Det sier administrerende direktør i Kystrederiene Tor Arne Borge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I 2017 gjennomførte organisasjonen Kystrederiene en konjunkturundersøkelse blant medlemmene der de spurte om rederiet har planer om nybygg/nyere tonnasje de neste tre til fem årene, og om hvilket fremdriftssystem som var planlagt på det nye fartøyet.

Over 80 prosent av medlemmene som svarte sa at de ønsker eller kunne tenke seg å bygge nytt.

- Det viser at det er en fantastisk mulighet til å få ned utgiftene med moderne teknologi og tonnasje, sa Tor Arne Borge på Enovakonferansen denne uken.

Administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge.

Tall viser at snittalderen på fartøy i nærskipsfart er rundt 27 år. Innen havbrukssektoren er den nede i rundt 15 år. Likevel er det i enkelte sektorer båter som er rundt 40 år.

- Da har vi ikke en ung flåte, sier Borge til Skipsrevyen. - Per i dag sitter vi med det 33 konkrete prosjekter med ulike «0» eller lavutslipps fremdriftssystemer i vårt prosjekt som er kalt “Prosjekt flåtefornyelse”.

- Det viser at det er masse vilje og interesse der ute, sier Borge.

Muligheter for økt eksport

Hvis de 33 prosjektene blir gjennomført, vil dette representere en reduksjon i den totale norske CO2-utslipp-forpliktelsen på over 3 prosent. Dersom man hadde fått skiftet ut ti fartøy hvert år i ti år fremover ville man ha overgått de forpliktelser som Norge har tatt.

- I tillegg vil en slik utskiftning kunne gi verdiskapning og teknologiutvikling i Norge som igjen vil øke mulighetene for økt eksport, sier Borge.

Utfordringen i å få til en flåtefornyelse ligger blant annet i manglende finansieringsløsninger som stimulerer til økt utskiftning.

- Kystrederiene ønsker at Næringsdepartementet justerer rammene og innretning i virkemiddelapparatet slik at det kan møte denne fantastiske muligheten og de reelle behov i næringen. Vi har konkrete innspill på endringer og dette er penger som allerede finnes i systemet, sier Borge til Skipsrevyen.

I tillegg vil han at løpetiden på lån må endres. I dag er den typisk på 12-13 år, mens horisonten på et skip er rundt 25 - 30 år.

- Kan vi utvide den til for eksempel til 20 år, så vil det gi en helt annen likviditetssituasjon i prosjektet, forklarer Borge. - Det er viktig å påpeke at dette ikke er snakk om subsidier, men penger som skal betales tilbake. Men det gir oss en finansieringsløsning som gjør at prosjektene kan finansieres, avslutter Borge