Gå til innhold
Annonse

Fire kvinner om hvordan det er å være kvinne i maritim næring

Helle Hammer har lengre fartstid i arbeidslivet, deriblant fra politikken. Hun er i dag administrerende direktør i The Nordic Association of Marine Insurers
Helle Hammer har lengre fartstid i arbeidslivet, deriblant fra politikken. Hun er i dag administrerende direktør i The Nordic Association of Marine Insurers

Kvinner i maritim næring er begeistret for de mange mulighetene som finnes i næringen. Men de mener at kvinner møter utfordringer som menn ikke har. Fire kvinner som jobber til sjøs og på land gir sine råd til hvordan maritim næring bør rekruttere flere kvinner.

Annonse

- Jeg har alltid vært interessert i det maritime og det å være ved sjøen. Men det var først på utdanningsmesse i tiende klasse at det gikk opp for meg at jeg ville jobbe til sjøs, sier Jeanett Rotset Farstad, som er dekkskadett i Buksér og Berging.

Fortsatt jobber flest menn i maritim næring. Men stadig flere kvinner finner veien til maritime yrker, gjennom ulike utdanningsretninger. I anledning kvinnedagen forteller flere kvinner om hvordan det er å jobbe i maritim næring.

Rebecka Jungblut er elektrikerassistent på MS Finnmarken og valgte en maritim karriere da hun skulle velge lærlingplass på videregående.
Rebecka Jungblut er elektrikerassistent på MS Finnmarken og valgte en maritim karriere da hun skulle velge lærlingplass på videregående.

- Vi kan dessverre ofte bli sett ned på fordi mannfolkene tror vi ikke kan. Men her er det bare å brette opp ermene og vise at man kan. Og hvis man ikke får det til like bra som menn i styrke og fysikk, kan vi nok ta igjen kompetansen på andre punkt, sier Farstad.

Rebecka Jungblut er elektrikerassistent på MS «Finnmarken» og valgte en maritim karriere da hun skulle velge lærlingplass på videregående.

- Jeg syntes at det virket spennende å jobbe på båt. Da valget sto mellom å ha de de samme arbeidsoppgavene på båt eller et næringsbygg på land, falt det lett på båt. Jeg så for meg at det var mer utfordrende og lærerikt enn det å være på land. Ikke minst trives jeg på godt sjøen og med alle opplevelsene det medbringer, sier Jungblut.

Også Jungblut mener at kvinner møter utfordringer som menn ikke møter.

Mannsdominert

- Det er et mannsdominert yrke, der vi kanskje kan bli sett litt ned på fordi vi er ikke «store og sterke» nok. Men det gjelder å ha troen på seg selv, og bevise at man kan mestre yrket selv om man er kvinne, sier Jungblut.

Jungblut er en av flere kvinner som denne uken har delt sine erfaringer med de som følger rekrutteringskampanjen Maritim Karriere, som jobber for å profilere kvinnelige forbilder.

På Facebook-siden til Maritim Karriere kan du lese mer om Rebecka Jungblut, Jeanett Rotset Farstad, Sara Søreng, Helle Hammer og Ingvild Nordhaug.

- Jeg har alltid vært interessert i det maritime og det å være ved sjøen, sier Jeanett Rotset Farstad, som er dekkskadett i Buksér og Berging.
- Jeg har alltid vært interessert i det maritime og det å være ved sjøen, sier Jeanett Rotset Farstad, som er dekkskadett i Buksér og Berging.

Ingen dager er like

Sara Søreng er maskinist på «Color Fantasy» og har en bachelorgrad i marinteknisk drift. For henne var det tanken på å ha en jobb hvor ingen dager er like og hvor man får reist litt rundt, samtidig som man aldri blir ferdig utlært, som gjorde at hun valgte en maritim karriere. Søreng er også enig i at man møter andre utfordringer som kvinne i bransjen.

- Jeg føler vi kanskje oftere må bevise hva vi kan. Vi kvinner kan fort bli litt tilsidesatt, da noen kanskje tenker at vi ikke strekker til. Det er viktig vi ikke mister motet og selvtilliten, men heller tar det som en utfordring, sier Søreng.

- Jeg føler vi kanskje oftere må bevise hva vi kan, sier Sara Søreng.
- Jeg føler vi kanskje oftere må bevise hva vi kan, sier Sara Søreng.

Helle Hammer har lengre fartstid i arbeidslivet, deriblant fra politikken. Hun er i dag administrerende direktør i The Nordic Association of Marine Insurers (Cefor) og styremedlem i Maritimt Forum. I 2018 ble hun kåret til en av topp 10 kvinner i shipping internasjonalt av Lloyd’s List.   

- Jeg kom inn i maritim næring etter å ha jobbet i politikken. Jeg ønsket å jobbe i privat næringsliv, og helst til en jobb med internasjonalt perspektiv. Da muligheten bød seg innen det maritime, nølte jeg ikke et øyeblikk.

Siden har jeg aldri sett tilbake og angret på dette valget. Jeg stortrives med å kunne jobbe med utgangspunkt i Norge som er en maritim stormakt i en global næring, sier Hammer.Hammer møter mange yngre kvinner i bransjen gjennom et utdanningsprogram innen sjøforsikring.

- Jeg ser hvordan kvinner tør, kan og vil hevde seg i denne næringen. Fortsatt hender det at jeg er eneste kvinne i rommet blant menn i møter med et teknisk fokus. Men ved å holde fokus på det faglige kommer også respekt, sier Hammer. 

Råd for å få flere kvinner til å jobbe i maritim næring:

  • Fremme de mange yrkene og yrkesmulighetene som finnes i maritim næring
  • Løfte frem kvinnelige rollemodeller og dele erfaringer fra kvinner i næringen
  • Rederier, opplæringskontorer og utdanningsinstitusjoner som tilbyr maritim utdanning og karriere bør være synlige på utdanningsmesser
  • Synligjøre de forskjellige delene av maritim næring, og vise at det er mange muligheter både på land og til sjøs
  • Vise frem at man ikke må jobbe til sjøs hele karrieren, selv om man for eksempel er utdannet til maskinist
Annonse