Gå til innhold
Annonse
Endúr Maritime har vunnet kontrakten om å vedlikeholde Kongeskipet «Norge». Foto: Helge Martin Markussen
Endúr Maritime har vunnet kontrakten om å vedlikeholde Kongeskipet «Norge». Foto: Helge Martin Markussen

Endur Maritime AS er av Sjøforsvaret tildelt en 4-årig rammeavtale på vedlikeholdstjenester til Kongeskipet «Norge». Avtalen er av oppdragsgiver beregnet til å ha en estimert verdi på ca 50 millioner kroner.

Annonse

Endúr Maritime vant kontrakten gjennom en åpen anbudskonkurranse, og tildelingen har en karensperiode som løper ut 28. februar 2020, heter det i en pressemelding. 

Det er Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) som på vegne av Sjøforsvaret inngår rammeavtalen på vedlikeholdstjenester til Kongeskipet «Norge». Rammeavtalen omfatter både klassing, reparasjoner, vedlikehold og eventuelle oppgraderinger av fartøyet i fireårsperioden som starter umiddelbart etter karensperioden er utløpt.

Daglig leder Jonny Arefjord i Endúr Maritime er svært godt fornøyd med å vinne vedlikeholdskontrakten på Kongeskipet «Norge».

Daglig leder Jonny Arefjord i Endúr Maritime er svært godt fornøyd med å vinne vedlikeholdskontrakten på Kongeskipet «Norge». Foto: Endùr Maritime
Daglig leder Jonny Arefjord i Endúr Maritime er svært godt fornøyd med å vinne vedlikeholdskontrakten på Kongeskipet «Norge». Foto: Endùr Maritime

- Denne kontraktstildelingen bekrefter Endúr Maritime sin kompetanse på vedlikehold av komplekse og historiske fartøyer med store krav til faglig kvalitet, sier Arefjord og viser til at selskapet i flere år har hatt en lignende avtale knyttet til vedlikehold og oppgraderinger av seilskipet Statsraad Lehmkuhl.  Også seilskuten Sørlandet har vært på kundelisten til Endúr Maritime i løpet av de siste årene.

 Arefjord vurderer slike kontrakter som viktig både kommersielt og faglig.

 - Slike langsiktige rammeavtaler som denne med Kongeskipet «Norge» er viktig for at vi her i landet opprettholder en viktig kompetanse og kapasitet på tradisjonelle, maritime vedlikeholds- og håndverktjenester, sier Arefjord.

Kongeskipet «Norge» er ett av verdens to gjenværende kongeskip, etter at det britiske kongeskipet «Britannia» ble tatt ut av drift i 1997. Det andre er det danske kongeskibet «Dannebrog».

Annonse