Illustrasjonsbilde: Havila

- En merkedag for Havila

Havila Kystruten AS har fått tilslag på 4 skip i Samferdselsdepartementets Kystrute-konkurranse. Sævik stilte til konkurransen med tilbud om helt nye skip med rekordlave utslipp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

-Dette er en merkedag for Havila-gruppen. Vi har tidligere eid andeler i et eldre hurtigruteskip. Nå får vi mulighet til å eie og drive 4 av 11 skip. Dette gleder vi oss til, sier Sævik.

De fire skipene er nyutviklede design fra Havyard Design AS, som er en del av Havyard Group ASA, som igjen er kontrollert av Sævik-familiens holdingselskap Havila Holding AS.

Per Sævik er veldig fornøyd med å få tilslag på de 4 skipene – som var det antallet han bød på i konkurransen:

Per Sævik er veldig glad for å vinne deler av Kystruteanbudet

-Skipene kommer til å bli bygget delvis i Norge og delvis utenfor Norge. Jeg er egentlig litt forundret over at så få norske skipsverft har meldt seg på konkurransen i en tid der bransjen sliter, understreker han.

Det har vært en lang og krevende prosess for Per Sævik selv, som har vært ledet Havila-teamet i arbeidet med å få tilslaget.

-Stortinget vedtok en bonusordning for rederi som kom med miljøtiltak ut over de opprinnelige kravene i anbudet. Det synes jeg var en klok handling. Det er positivt for oss at miljøhensyn ble en del av utvelgelsen. Havila Kystruten sitt tilbud bygger på det mest moderne teknologi innen miljøvennlig fremdrift. Samarbeidet med de andre selskapene i gruppen har vært avgjørende for de miljømessige egenskapene i tilbudet. Jeg regner med at innen de fire skipene blir levert så vil vi ha kommet enda et langt skritt videre, avslutter Sævik.

Skipene vil bli omtrent 125 meter lange og 20 meter brede. De skal kunne ta rundt 700 passasjerer.