Gå til innhold
Kjersti Kleven åpnet Verftskonferansen i Ålesund (Foto: Vibeke Blich)
Kjersti Kleven åpnet Verftskonferansen i Ålesund (Foto: Vibeke Blich)

Styreleder i Maritim Bransjeforening Kjersti Kleven gikk på årets Verftskonferanse hardt ut politisk.

Kjersti Kleven sine betraktninger om formuesskatt og bompenger lar vi ligge. Men hun poengterte at i et stadig strammere, internasjonalt konkurransebilde fungerer ulike regimer på tvers av norske interesser og internasjonale målsettinger om lik konkurranse.

Hun viste til de konkurransevridende ordningene som man har fått fjernet fra spansk næringspolitikk, og mente at det var gjort riktige grep i så måte. Men hun flyttet fokus videre utover og undret om hvorfor høykostlandet Japan kan være så konkurransedyktig på avansert offshore-tonnasje, hvorfor er Tyrkia ca. 30 prosent billigere, og at stålprisen synes så gunstig i Kina? Enkle spørsmål å stille, desto mer kompliserte å svare på.

Næringspolitikk som virker

Statssekretær Dilek Ayhan åpnet sin tale med å beskrive det økonomiske landskapet vi befinner oss i. – Norge er et kostbart land å drive business i, fastslo hun. – Likevel ”går det så det griner” på Møre. Et herlig politisk frieri til en sal fullsatt av møringer og maritime glødehoder – også omtalt som gründere.

Hun var spent på om norsk økonomi bremses opp og hvilken betydning det eventuelt får for Norge. – Vi må føre en næringspolitikk som kan løfte konkurransekraften vår, sa Ayhan.

– Vi har senket skattene fordi næringslivet trenger det og fordi vi harmoniserer mot landene rundt oss.

Hun laget også et poeng av tidligere snakkiser på Verftskonferansen. – Man skal ikke tape kontrakter på grunn av formalia! Det må være pris eller valgt teknologi som gruser norsk maritim industri, absolutt ikke hvor man har plassert referansenummeret på konvolutten! Selvsagt er det prestisjeskipene ”Dr. Fridtjof Nansen” og ”Kronprins Haakon”, som begge havnet utenlands, hun har i tankene. På den annen side opptrådte oppdragsgiverne til disse to etter gjeldende regelverk, utsagnet slår i så måte tilbake mot statssekretæren.

Høyre-politikeren Ayhan gjorde også et poeng av regjeringens kommende Maritime strategi, et dokument som skal meisle ut den fremtidige maritime politikken. Blå vekst, forskning og utvikling, miljø, konkurransedyktige norske skipsregistre, fartsområdeutvalget og nordområdene blir hovedpunkter i dokumentet som kommer til våren. I mer generelle vendinger fremhevet hun regjeringens satsing på vekstfremmende skattelettelser, ny infrastruktur, kunnskap i skolen og næringsrettet FoU.

På den annen side er deltakerne på Verftskonferansen rimelig bortskjemte med politiske vyer, så we shall see what we shall see. At man i dag i Ålesund diskuterer nasjonens fremtidige maritime politikk med en statssekretær i Næringsdepartementet, blir ekstra interessant når det samtidig pågår tøffe budsjettforhandlinger i Oslo. Dagens forhandlingsvinner pryder morgendagens forside på DN.

[gallery ids="13914,13918,13919,13920,13921,13910"]