Color Line overtok SuperSpeed1

Onsdag 27. februar undertegnet konsernsjef Trond Kleivdal overtagelses-dokumentene. Dermed er SuperSpeed1 endelig blitt Color Lines eiendom.– Vi har ventet lenge, men SuperSpeed er en revolusjon av et konsept, som vi gleder oss til å sette i drift, sier Kleivdal. 12. mars døpes SuperSpeed1 i Kristiansand og dagen etter settes skipet i ordinær trafikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Lørdag formiddag er skipet ventet til Kristiansand for første gang. I Kristiansand venter en ny besetning og mange landansatte på det nye skipet. Også befolkningen ser ut til å motta SuperSpeed med åpne armer. Økning i antallet bookede passasjerer er allerede nærmere 50 000 flere enn på samme tid i fjor på linjen Kristiansand - Hirtshals.
Color Line berømmer alle de titusener av gjester og kunder som er berørt av forsinkelsen for måten de har reagert på. – Vi vil også rose våre sjøansatte for å ha vist stor fleksibilitet ved stadige endringer i mannskapskabalen og de landansatte som har fått merbelastningen med å booke om ti tusenvis av bestillinger, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen.
Transportkonsept
SuperSpeed1 markerer et paradigmeskifte og en radikal fornyelse av en 109 år gammel tradisjon med fergetransport over Skagerrak. Skipet er 58 meter lengre enn Christian IV, har nesten tre ganger så stor lastekapasitet og vil gjøre unna overfarten fra Kristiansand til Hirtshals på tre timer og femten minutter. - SuperSpeed er et effektivt og moderne transportkonsept, som vil representere en betydelig transportkorridor mellom Norge, Danmark og det Europeiske kontinentet. Med en lengde på hele 211 meter, kapasitet på bildekk tilsvarende 3,9 kilometer og plass til ca 1.900 passasjerer, vil de nye skipene vesentlig øke Color Lines kapasitet på de aktuelle strekningene, sier Mathisen.
Økt kapasitet, mer turisme
SuperSpeed1 er det første av to SuperSpeed skip. SuperSpeed 2 er under bygging i Finland, og skal trafikkere strekningen Larvik – Hirtshals fra juni i år. De nye skipene har servicefart på 27 knop.
Bakgrunnen for satsingen på Color Line sitt SuperSpeed konsept er et økende behov for rask og effektiv og behagelig transport mellom Norge og Kontinentet. En forflytting av frakt fra vei til sjø og jernbane vil være et effektivt bidrag til å løse Europas transportutfordringer. Med SuperSpeed blir fraktkapasiteten tredoblet, og selskapet forventer en stor økning i fraktvolumet.
SuperSpeed vil ikke ha passasjerlugarer og representerer blant annet derfor et betydelig vekstpotensial for landbasert reiselivsnæring i Norge og Danmark. Eksempelvis vil vinterdestinasjoner i Norge og kjente turistattraksjoner på Jylland bli lettere tilgjengelig og en del av nærområdet for de to lands turister.

Kleivdal (Colorline) og Heikinheimo (Aker Yards)