Nye ferger. Gammelt flagg. Color Line fortsatt på NOR-flagg. Foto: Color Line.

Color Line fortsatt på NOR-flagg

Color Line får ikke flagge om. FRP og KRF seiret i budsjettforhandlingene. Høyre tvunget i kne. AP gratulerer sjøfolka med seier over regjeringen. For Color Line innebærer budsjettavtalen at samtlige passasjerskip i 2019 forblir i NOR som i dag, bekrefter Color Line. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er ikke flertall for å gi Color Line adgang til å flagge ut til NIS registeret, skriver Norsk Sjømannsforbund på sine facebooksider. Det var NRK som først meldte om denne nyheten fra budsjettforhandlingene.

– Dette bør derfor være en gledens dag både for rederiet og de 700 norske ansatte om bord, sier KrFs næringspolitiske talsmann Steinar Reiten i en pressemelding. Det var FRP og KRF som likevel ikke ønsket å gjennomføre regjeringens varslede endringer i fartsområdeforskriften for utenriksferger.

Endringen ville åpnet for at Color Line kunne flagget ut de to Kiel-fergene ved å flytte dem fra Norsk ordinært skipsregister (NOR) til Norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Norsk Sjømannsforbund har lenge kjempet mot en slik løsning og hevdet at det ville kunne sette 700 norske arbeidsplasser i fare, fordi fergeselskapet da ville kunne få muligheten til å ansette folk uten hensyn til norske lønns-og arbeidsvilkår.

Styrker tilskuddsordningen

I budsjettforhandlingene har KRF og FRP også fått gjennomslag for å styrke tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk med 35 millioner kroner mer enn det regjeringen forslo. Det tilsvarer den ekstra kostnaden ved å dekke de rundt 700 norske ansatte på Kiel-fergene til neste år, heter det i pressemeldingen fra KRFs Steinar Reiten.

Sjømannsforbundet strålende fornøyd

Norsk Sjømannsforbund er strålende fornøyde med avgjørelsen og leder Johnny Hansen skriver dette på forbundets Facebooksider:

-En mangeårig kamp fra Norsk Sjømannsforbunds side er med dette kronet med seier. Vi startet kampen alene sammen med LO, men flere har etterhvert sluttet seg til. Denne saken viser at fakta fortsatt kan ha makta.

-Sammen er vi sterke!

-Vi vil spesielt takke de ansatte i Color Line og deres tillitsvalgte med Ronny Øksnes i spissen for svært godt samarbeid. Sammen er vi sterke.En spesiell takk og til Ap, SV, Sp og Rødt for å ha kjempet sammen med oss alle disse årene dette har pågått.

-Vi retter og en stor takk til KrF og FrP for godt arbeide med saken nå i den senere tid, og deres helt avgjørende betydning for saken nå i sluttfasen.

-Nordens sjøfolk og hele den norske maritime klyngen, der norske sjøfolk er helt avgjørende, har mange å takke i kveld. Spesielt takknemlige er de mange hundre sjøfolkene i Color Line og deres familier.

-Vi alle takker derfor hver enkelt av dere modige politiske ledere som har sikret kveldens seier. TUSEN TAKK!skriver Johnny Hansen.


 

APs Terje Aasland gratulerer sjøfolka med seieren over regjeringen. Foto: AP

AP: Regjeringen ble tvunget til å gjøre denne endringen

- Regjeringen ble tvunget til å gjøre denne endringen, sier APs Terje Aasland. Det er jeg glad for. Jeg vil gratulere sjøfolka med denne seieren over regjeringa. Dette har vært en helt unødvendig og lite verdig prosess, skapt mye utrygghet, frustrasjon og fortvilelse for veldig mange mennesker. Regjeringen har i denne saken nok engang vist at de ikke skjønner at helt vanlige folk også har behov for trygghet og forutsigbarhet. Nå er det viktig både for de ansatte og selskapet at det skapes forutsigbarhet og trygghet for tida framover.

For Color Line innebærer budsjettavtalen at samtlige passasjerskip i 2019 forblir i NOR som i dag.

I budsjettavtalen mellom KrF og regjeringen om statsbudsjettet for 2019 videreføres dagens innretning med full refusjon for alle tilskuddsberettigede om bord på norske utenriksferger, skriver Color Line i sin pressemelding om saken. For Color Line gjelder det alle seks skip mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland som er registrert i Norsk Ordinært Register, NOR.

I budsjettavtalen mellom regjeringen og KrF fremgår det at det er inndekning for dagens tilskuddsordning for sysselsetting av sjøfolk i Norsk Ordinært Register, NOR. I budsjettavtalen for 2019 heter det også at forskriftendringen som berører Color Line avvises, skriver Color Line.

For Color Line innebærer budsjettavtalen at samtlige passasjerskip i 2019 forblir i NOR som i dag, bekrefter selskapet.

Forventer stabil tilskuddsordning

Den norske tilskuddsordningen for sjøfolk har siden den ble vedtatt i Stortinget i 2002 vist seg uforutsigbar med årlige diskusjoner og endringer i forbindelse med statsbudsjettet.

– Med dagensbudsjettavtale forventer Color Line at ilskuddsordningen som er vedtatt for 2019 blir stabil over tid, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med norsk eierskap, norsk hovedkontor og skip under norsk flagg, fremholder rederiet.

Color hybrid vil bli registrert i NOR

Color Line har under bygging verdens største plug-in hybrid skip ved Ulstein verft med oppstart sommeren 2019. Skipet vil bli bygget til norsk flagg og bli registrert i Norsk Ordinært Skipsregister,NOR.

Vil registrere ro-ro frakteskip i NIS

For å bidra til ambisjonen om mer frakt sjøveien har selskapet kjøpt et ro-ro fraktskip som settes i trafikk mellom Oslo og Kiel fra begynnelsen av januar. Skipet vil bli registrert til Norsk Internasjonalt Skipsregister, NIS.

- Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår muliggjør også fremtidige investeringer fra et norsk ståsted i nye skip og innovative, miljøvennlige løsninger, sier konsernsjef Trond Kleivdal.