Gå til innhold
Annonse
Kyma AS holder til i Åsane utenfor Bergen og har 30 ansatte. Fra venstre: Salgsrepresentant Morten Jervell Pettersen, salgssjef Sjur Clementsen og daglig leder Erik Hagestuen. Foto: Gustav Erik Blaalid
Kyma AS holder til i Åsane utenfor Bergen og har 30 ansatte. Fra venstre: Salgsrepresentant Morten Jervell Pettersen, salgssjef Sjur Clementsen og daglig leder Erik Hagestuen. Foto: Gustav Erik Blaalid

Kyma AS inngikk nylig en avtale med BW Dry Cargo på installasjon av shaft power metere (eller torquemetere på norsk) på fire av BWs nybygg. Instrumentene er vitale bidrag til overvåking av fartøyenes ytelsesutvikling (ship performance), i tråd med gjeldende miljøkrav.

Slik ser den ut, tourqemeter-ringen som monteres på skipets aksling og leser vital informasjon om energibruken, og optimalisering av denne. Foto: Gustav Erik Blaalid
Slik ser den ut, tourqemeter-ringen som monteres på skipets aksling og leser vital informasjon om energibruken, og optimalisering av denne. Foto: Gustav Erik Blaalid

- Vi er svært glade for ordren, sier daglig leder i Kyma AS, Erik Hagestuen til Skipsrevyen. Ordren omfatter bulkfartøyer som skal bygges for BW Dry Cargo ved Tsuneishi Heavy Industry på Filippinene. 

Langvarig kundeforhold

BW Group er en av tungvekterne i internasjonal shipping. Selskapet kjøpte det som den gangen var verdens største tankrederi, norsk Bergesen ASA i 2002. BW Dry Cargo er ett av mange selskaper i gruppen med for tiden 18 fartøyer i operasjon.

- Kyma har et langvarig forhold til BW Group, og dette er en svært viktig kunde for oss, fremholder Hagestuen. Han er optimist i forhold til markedsutsiktene og forteller at Kyma har klart seg relativt godt gjennom nedturen som de siste årene har preget store deler av shippingnæringen. 

Ship Performance

Kyma Ship Performance (KSP) er en løsning for total overvåking av fartøyets ytelse og utvikling over tid. Dette systemet integrerer blant annet Kyma Shaft Power Meter, et produkt som er installert på rundt 6000 fartøy, globalt.

- Instrumentet installeres på fartøyets propellaksling og måler energien som kommer fra maskinen og hvordan denne energien blir utnyttet til optimal fremdrift. En kan ved hjelp av instrumentet måle ytelse og utvikling på både skrog og propeller og sier salgssjef Sjur Clementsen. Han suppleres av kollega Morten Jervell Pettersen som legger til at begroing på skroget og andre faktorer kan fanges opp, som har innvirkning på fremdriftsøkonomien.

 

Annonse