Atle Brynestads nye luksuriøse cruiseskip forblir foreløpig en drøm. Foto: SeaDream

Brynestad skrinlegger "Sea Dream Innovation"

Atle Brynestad dropper å bygge luksuskipet “Sea Dream Innovation” til 1,5 milliarder. Selskapet vil gi alle passasjerene som har bestilt billetter pengene igjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

SeaDream Yacht Club og Damen har bestemt seg for ikke å fortsette med byggingen for et nytt skip for SeaDream, forteller en talsperson for cruiselinjen til Travel Agent, gjengitt i Dagens Næringsliv. Atle Brynestad har tidligere kunngjort planer for “SeaDream Innovation,” som ville ha markert den første flåteutvidelsen for selskapet siden det ble grunnlagt i 2001.

Planen var at skipet skulle bli lansert i 2021. Nå blifr alle gjestene som hadde booket på det planlagte fartøyet i stedet kontaktet og utstedt full refusjon i løpet av de kommende dagene, i følge SeaDream. Ifølge selskapet har respondsen vært “overveldende.”

Responsen fra våre tidligere gjester og markedet generelt har vært overveldende, til tross for at skipet ikke er planlagt til levering i nesten to år, skriver Andreas Brynestad, SeaDreams konserndirektør, i en skriftlig uttalelse. "Siden skipet ikke vil bli levert, vil alle bookede gjester bli kontaktet og gitt full refusjon i løpet av de kommende dagene," heter det videre.

SeaDream sier at de aktivt forfølger andre nybyggmuligheter, og at de håper å kunngjøre et nytt skip i 2020. Atle Brynestad, SeaDreams eier og styreleder, bemerker at selskapet har vært gjeldfritt i flere år, og som et resultat har egenkapitalen som trengs for å utvide flåten. I tillegg vil oppussingen av suitene på linjens eksisterende mega-yachter, SeaDream I og SeaDream II, fortsette som planlagt, med SeaDream II i 2020.

SeaDream og Damen sier begge at de fortsatt er åpne for potensielle fremtidige prosjekter og samarbeid.

Skipet med 110 suiter ville ha kostet over 1,5 milliarder kroner. Det skulle bygges ved et verft i Romania, og døpes i London sommeren 2021.

Statseide Enova skulle bidra med 16,1 millioner til realiseringen av skipet, men sparer  nå dermed disse pengene.