Bergen fosser frem, Oslo biter seg fast i kjølvannet

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bergen øker forspranget sitt som landets største skipsfartsby. Ingen andre byer hadde så stor tonnasjevekst i 2013 som Bergen. Den bergensregistrerte flåten teller nå 509 skip med en samlet tonnasje på 6.778.335 brutto-tonn. Dette er totalt for begge de to skipsregistrene NIS og NOR.

Nesten annethvert skip i NIS er ved utgangen av 2013 registrert med hjemsted i Bergen. Bergen topper både NIS- og NOR-registrene. Ikke bare er Bergen landets desidert største skipsfartsby, men flåten er også Nordens største og flere ganger større enn Sveriges totale flåte under eget flagg.

Oslo, som i mange årtier har vært landets desidert største skipsfartsby, må nå finne seg i å henge lengre og lengre etter i kjølvannet fra bergensflåten.

Riktignok hadde også Oslo vekst i 2013. Men mens Bergens vekst utgjorde 332.171 brutto-tonn, klarte ikke Oslo mer enn 236.292 brutto-tonn, og kom opp i en total tonnasje på 3.724.122 brutto-tonn.

Stavanger som i en periode for en del år siden var landets nest største registreringshavn bak Oslo og med Bergen på tredjeplass, må nå finne seg i å være nummer tre. Byens flåte er nå på 1.348.899 brutto-tonn etter en nedgang på 116.137 brutto-tonn.

Fosnavåg

Etter at tettstedet Fosnavåg på Sunnmøre fikk bystatus og fikk innvilget søknad om å bli registreringshavn for skip, er nå Fosnavågflåten inne i en vekst som langt overgår Ålesund, målt i prosent.

Det skyldes at rederiene i Fosnavåg-området hurtig omregistrerte sine skip fra Ålesund, som alltid hadde vært det naturlige hjemsted for skipene, til Fosnavåg. Men det skyldes også at offshore-rederiene i Fosnavåg er inne i en kraftig ekspanssjonsperiode.

Flåten er pr. 10. desember på 359.703 enheter, fordelt

på 93 skip. Per samme tidspunkt omfatter Ålesundsflåten 319 skip, 520.787 brutto-tonn. Fosnavåg-flåten hadde i 2013 en vekst på 26.351 brutto-tonn, mens Ålesunds flåte vokste med 32.664 tonn.

(For øvrig henvises til tonnasjeoversikten fra Skipsregistrene i Bergen som inneholder antall skip og brutto-register tonnasje for samtlige norske registreringshavner.)

Mot vest, mot vest

De siste årene er fordums storheter som skipsfartsbyer nærmest utradert. Arendal og Kristiansand som tidligere var store toneangivende rederibyer, er nesten forsvunnet. Grimstad er den eneste av sørlandsbyene som holder stand til en viss grad, men flåten er også her redusert de siste årene. Ugland-familiene holder liv i det som er igjen.

Sandefjord er en annen av de store skipsfartsbyene som det nå bare er rester igjen av etter at Kosmos kollapset. Tønsberg holder fremdeles stand, ene og alene fordi storrederiet Wilh. Wilhelmsen med hovedkontor på Lysaker ved Oslo, fremdeles bruker Tønsberg som registreringshavn for sine norskflaggede skip.

Rederimiljøene er sakte men sikkert forflyttet til Vestlandet med Bergen som ny norsk skipsfartshovedstad, og med en konsentrasjon av rederier fra Rogaland til Sunnmøre. Forklaringen er dels offshore-aktivitet her vest, men kanskje mest fordi rederiene i Bergen stort sett er industrielt orienterte, mens Oslorederiene mer er rettet mot finansiell shipping.