Gå til innhold
Annonse
Prosjektet fikk god mottakelse da Jorunn Lindøe og Anders Friisk sammen presenterte det for IMO.  Foto: Sjøfartsdirektoratet
Prosjektet fikk god mottakelse da Jorunn Lindøe og Anders Friisk sammen presenterte det for IMO. Foto: Sjøfartsdirektoratet

Sjøfartsdirektoratet vil automatisere utstedelse av sertifikater som dokumenterer at et rederi har tilstrekkelig forsikring til å dekke eventuelle erstatningskrav etter oljesøl (CLC og CLB sertifikater). Dette vil ha stor verdi for rederiene, forsikringsselskapene og Sjøfartsdirektoratet.

Annonse

Det opplyser Sjøfartsdirektoratet på sine nettsider.

– Den nye løsningen vil blant annet gi oss økt datakvalitet, og en mulighet til å utstede disse sertifikatene hele døgnet. Løsningen vil i første rekke være av stor verdi for rederiene, som vil spare tid på å administrere sertifikatene. De slipper også å tenke på å ha sertifikatene fysisk om bord, da de hele tiden er tilgjengelig digitalt, forteller seniorrådgiver Jorunn Lindøe i Sjøfartsdirektoratets IT-avdeling.

Under arbeidet med å utvikle den automatiserte løsningen har Sjøfartsdirektoratet et tett samarbeid med forsikringsselskapene Gard og Skuld. Ett eller to rederier skal også delta når løsningen skal testes ut.

Internasjonal interesse

– Det er stor interesse internasjonalt for utviklingsarbeidet vi er i gang med. Blant annet ønsker Gard og Skuld at løsningen vi nå lager skal bli en internasjonal standard, sier Lindøe. Sammen med kollega Anders Friisk presenterte hun prosjektet i FNs maritime organisasjon, IMO 23. april i år. Der fikk det god mottakelse.

Tidligere i år ble prosjektet presentert i International Group of P&I Clubs, en internasjonal sammenslutning av de største marine forsikringsselskapene i verden.

– Vi jobber nå videre med presentasjon og informasjon om løsningen for de andre nordiske landene, sier Lindøe.