Ved overtakelse, i midten av juli, vil fartøyet skifte navn til MV «Norheim». Foto: Arriva Shipping

Arriva øker flåten

Arriva Shipping øker fraktkapasiteten og fornyer flåten ved å kjøpe bulkskipet MV «Arklow Brook».

Publisert Sist oppdatert

Arriva Shipping opererer hovedsakelig i Nord-Europa, har cirka 130 ansatte og kontorer i Ølensvåg, Stavanger og Gdansk. Rederiet hadde en omsetning på 359 millioner kroner i 2020.

Fartøyet, kjøpt fra det irske rederiet Arklow Shipping, ble bygget i 2011 på Royal Bodewes-verftet i Nederland. Skipet er 116 meter langt og med 4723 bruttotonn. «Arklow Brook» har den høyeste is-klassen, har nylig fullført klassefornyelsen og installert et system for behandling av ballastvann.

Ved overtakelse, i midten av juli, vil fartøyet skifte navn til MV «Norheim» og bygges om til en såkalt selvlosser. Skipet forventes å være i drift allerede i september. Lastekapasiteten vil være omtrent 7200 dødvekttonn.

Administrerende direktør Sindre Matre i Arriva Shipping

- I tråd med våre ambisjoner

- Oppkjøpet av «Arklow Brook» er i tråd med våre ambisjoner om fornyelse av flåten og representerer våre verdier for bærekraft. Ikke minst vil det føre til en økning i fraktkapasiteten vår, sier medeier og administrerende direktør Sindre Matre i Arriva Shipping i en pressemelding. - Det er essensielt å være en aktør som bidrar til en skipsfartsindustri som både er effektiv for kundene og som samtidig jobber for mer miljøvennlig transport, understreker han.

Etter oppkjøpet vil Arriva Shipping ha en flåte bestående av åtte egne og syv chartrede skip. I tillegg er selskapets første nybygg, MV «Nor Viking», under bygging i Kina og forventes levert i januar 2022. Med partnere som Innovasjon Norge og DNB vil dette være en historisk investering for selskapet. Fartøyet vil være et hybridskip som vil redusere utslippene med 30%.

- I tillegg til vårt behov for økt kapasitet, vil selskapet de neste årene sammen med resten av bransjen ta avgjørende skritt for å redusere klimautslippene. I forbindelse med Norges fremtredende rolle på veien mot det grønne skiftet, er det viktig at vi drar lasten, avslutter Matre.