AH 12 design som skal bygges for DOF i Brasil

Aker Yards oppdatering

“Hvor er de nye ordrene”, spurte vi i SKIPSREVYEN nr. 3. Svaret kom endelig i juni/juli med nye ordrer for ferger, AHTS fartøyer og et stort brønnintervensjonsfartøy.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I juni kontraherte P&O Ferries to store Car/passenger ferger til total kontraktspris rundt Euro 360 millioner. Skipene skal bygges ved Rauma verftet for levering i 2010 og 2011. Fergene blir de største som trader i Den engelske kanal med sine 49.000 GT og lengde på 210 meter. Kapasitetene for passjerer og biler er 1.500 henholds 2.700 løpemeter.
DOF bestilte så i juli tre stk. AHTS skip som skal bygges i Brasil med tanke på beskjeftigelse på det brasilianske markedet. Alle skipene er av AH design og skal ferdigstilles ultimo 2010, medio 2011 og ultimo 2011.

AH 12 designet (2 skip) har lengde på 95 meter og bollardpull på 300 tonn og kan gjøre hele 17 knop. AH 05 designet (1 skip) har lengde på 74 meter med bekvemmeligheter for 38 personer.

Den endelig godkjennelsen fra Ukrainas myndigheter har dradd ut i tid, men 21. juli kom så endelig meldingen om at transaksjonen nå var godkjent. Dermed kommer FLC West inn som 70 prosent eier i tre verft i Tyskland og Ukraina. De finansielle implikasjonene av salget vil bli tatt med i 2. kvartalsrapporten som altså vil foreligge den 8. august.