Gå til innhold
Annonse
Den elektriske katamaraenen «Brim» skal kunne bruke eksisterende ladeinfrastruktur, slik at det ikke er behov for store investeringer i havnene. Illustrasjon: Green Wave Holding AS
Den elektriske katamaraenen «Brim» skal kunne bruke eksisterende ladeinfrastruktur, slik at det ikke er behov for store investeringer i havnene. Illustrasjon: Green Wave Holding AS

Ålesund-selskapet Acel skal stå for elektroinstallasjonen i den nye el-drevne turistbåten «Brim Explorer». 

Annonse

- Prosjektet innebærer prosjektering og installasjon av alt det elektriske om bord, vi skal også installere hybridsystemet som kommer fra Brunvoll Mar-El. Det er svært viktig for oss å ta del i den grønne revolusjonen til sjøs, og vi begynner nå å få en lang referanseliste fra prosjekter med fokus på energieffektivitet og miljø, dette er svært spennende å jobbe med, sier Business Development Manager Kjell-Christian Krohn Dale til Skipsrevyen. 

Overbygget på den iøyenfallende båten er designet av Einar Hareide, mens Halfdan Endresen i Wave Propulsion har designet skroget. I tillegg står Servogear for leveranse av drivlinjen. Byggingen er det Maritime Partner som står for, og fartøyøet skal være klart i løpet av sommeren 2019. 

Den 24 meter lange båten skal transportere turister i Lofoten om sommeren og i Tromsø om vinteren. Med en batteripakke på 800 kWh vil fartøyet kunne seile i 10 timer med en marsjfart på 8-12 knop.

Les mer:
Annonse