15 sikkerhetstilrådinger etter «Helge Ingstad»-ulykken
Basert på undersøkelsen «Helge Ingstad»-ulykken fremmer Statens havarikommisjon for transport 15 sikkerhetstilrådinger på følgende områder, som har til formål å forbedre sikkerheten. 9 av tilrådningene går til Sjøforsvaret.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Sjøforsvaret bør etablere kompetansekrav og prosedyrer for opplæringsaktivitet på bro som både ivaretar opplæringsfunksjonen og sikker navigasjon.
- Sjøforsvaret bør vurdere karriereløpet for marineoffiserer og klareringsprosessene for vaktsjefer,sett opp mot Sjøforsvarets bemanningskonsept for fregatter. Dette med tanke på å sikre et tilstrekkelig kompetanse- og erfaringsnivå.
- Sjøforsvaret bør etablere systematisk samhandlingstrening for hele brobesetningen.
- Sjøforsvaret bør gjennomgå og revidere styrende dokumentasjon for brotjenesten.
- Sjøforsvaret bør gjennomgå og forbedre systemet for medisinsk seleksjon og oppfølging med hensyn til synsfunksjon.
- Sjøforsvaret bør gjennomgå bruken av AIS, og etablere kompenserende sikkerhetstiltak ved bruk av AIS i passiv eller kryptert modus.
- Sjøforsvaret bør, i samarbeid med Kystverket, gjenoppta og formalisere samarbeidet om å utarbeide og implementere retningslinjer for bruk av Warship AIS som hjelpemiddel i tjenesteområdet til Fedje sjøtrafikksentral, samt i øvrige norske sjøtrafikksentralers tjenesteområder etter behov.
- Sjøforsvaret bør gjennomgå eget driftskonsept slik at sikkerhetsstyring og operative behov blir sammenholdt som styringsparametere.
- Sjøforsvaret bør installere VDR på Sjøforsvarets fartøyer.
- Forsvarsdepartementet bør innføre, særlig for sikkerhetskritiske funksjoner, en ordning som gir Sjøforsvaret en systematisk oversikt og positiv kontroll med hviletiden. I tillegg bør det settes krav om kompenserende tiltak i tilfeller hvor man går ut over rammene for hviletid som er satt i den sivile forskriften.
- Rederiet Tsakos Columbia Shipmanagement S.A. bør etablere sikkerhetstiltak for bruk av dekksbelysning, som sikrer at belysningen ikke kommer i konflikt med synlighet av navigasjonslanterner.
- Rederiet Tsakos Columbia Shipmanagement S.A. bør gjennomgå og forbedre praksis for brosamarbeid og sikker navigasjon med los om bord.
- Sjøfartsdirektoratet bør adressere næringen generelt med hensyn til at bruk av dekksbelysning kan komme i konflikt med synlighet av navigasjonslanterner.
- Kystverket bør gjennomgå og forbedre trafikkovervåkingen, med hensyn til bemanning, oppgaver og tekniske hjelpemidler.
- Kystverket bør gjennomgå og forbedre praksis og rutiner for trafikkinformasjon