Gå til innhold

Norges største snurper ombygget ved Fitjar Mek. Verksted

«Endre Dyrøy» med ny Wichmann-maskin under prøvetur i 1971. Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1971.
«Endre Dyrøy» med ny Wichmann-maskin under prøvetur i 1971. Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1971.

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.

Skipsrevyen nr 1/1971: «Endre Dyrøy» - Tidligere hvalbåt - kan laste 11 000 HL

Georg Lokøy i styrhuset på «Endre Dyrøy» som ble ombygget til snurper ved Fitjar Mek. Verksted i 1971. Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1971
Georg Lokøy i styrhuset på «Endre Dyrøy» som ble ombygget til snurper ved Fitjar Mek. Verksted i 1971. Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1971

Den største snurpebåten i landet, «Endre Dyrøy», ble i juni overlevert til Georg Lokøy fra A.S. Fitjar Mek. Verksted. Inntil nå (august) er den riktignok  størst, men vil i løpet av september få følge av en vel så stor, som for tiden er under ombygging ved Trønderverftet i Hommelvik, og i Austevoll er samme utvikling i gang med et annet fartøy.

Fakta og historie

Verft:N.V. IJsselwerf, Rotterdam, Holland
Byggnr.: 114
Ombygget: 1971 ved Fitjar Mek. Verksted
Type: Opprinnelig bygget for hvalfangst ombygget for fiskeri
Reder: Georg Lokøy, Partsrederi
Lengde: 62,8 m (206 fot)
Bredde: 10,6 m (33 fot)
Dybde i riss: 5,5 m (18 fot)
Hovedmotor: Wichmann 7 AX, 1750 HK
Fart: 15,5 knop
Bruttotonn: 1039
Nettotonn: 313

1959: Levert som «Thomas W. Vinke» til Vinke & Co,  Amsterdam, Holland
1964: Solgt A/S Ørnen & A/S Odd( A/S Thor Dahl) Sandefjord, nytt navn  «Thordr»
1970: Solgt Georg Lokøy P/R, Brattholmen, Bergen, nytt navn  «Endre Dyrøy»
2001: Omdøpt «Eigun» 
2002: Overført til Endre Dyrøy A/S, Knarrevik, Bergen
2010: Solgt til Lønning Fiskeri A/S, Bømlo, nytt navn  «Lønnøy»
2018: Fortsatt i drift
(Kilder: Skipsrevyen og sjohistorie.no)

«Endre Dyrøy», er en ombygd hvalbåt som Georg Lokøy fra Brattholmen i Fjell kommune kjøpte i fjor fra A.S. Thor Dahl i Sandefjord. Opprinnelig tilhørte den et nederlandsk hvalfangstselskap, men etter at den hadde gitt opp hvalfangsten, ble den solgt til A/S Thor Dahl. Den ble bygget i 1959 og var på 661 tonn dw. Så det er den tidligere «Thordr», som vel etter hvert kan sies å ha utspilt sin rolle, Lokøy nå har på feltet med sine to sønner ombord. Eivind, 24 år, er skipper og Gunnar, 22 år, er bas og har overtatt ansvaret for fisket. Eller som en smilende Georg Lokøy selv uttrykker det:

- Eg er for gamal til dette no, heile 47 år. Og “gutungane” har drive fiske sidan dei var femten-seksten år gamle og har fått trening og kunnskap som skal til for å greia dette.

- Den gamle «Endre Dyrøy» lasta berre 2000 hl og vart for liten til slutt, etter at me måtte fara lange vegar til havs etter fangst. Den nye kan me bruka kvar dag som helst der me har høve til å fiska og der det er fangst å finna.

Den tidligere «Endre Dyrøy», har Lokøy solgt til Karl Økland, Bremsnes, han bruker den til linefiske ved Shetland, og «Vikar I» er det nye navnet. Til fiskebåt å være ruver «Endre Dyrøy» godt på sjøen. Den er 206 fot lang, og 33 fot bred og dypg. er 18 fot (i riss). I ombyggingen inngikk ikke forlengelse, men derimot er den blitt hele 90 cm høyere, og lastekapasiteten er 11 000 hl - det være seg sild, makrell eller lodde. Av dette kan 3000 hl føres i tank med sikte på levering til konsum, og med full last blir det således 8000 hl løssild for levering til sildemel eller sildolje.

«Endre Dyrøy»

Etablert: 1948
Gründer: Georg Lokøy
1970: Gamle «Endre Dyrøy» solgt
1971: Nye «Endre Dyrøy» ombygget ved Fitjar Mek
2001: Nybygget «Endre Dyrøy» utrustet ved Fitjar Mek. Verk., Fitjar, Stord. Skroget bygget ved Vyborg Shipyard JSC, Vyborg, Russland.
2018: Ny (brukt) «Endre Dyrøy» kjøpes inn. Skotske «Lunar Bow», bygget ved Simek i Flekkefjord i 2008, skifter navn til «Endre Dyrøy» - den fjerde i rekken med samme navn.
(Kilde: Skipsrevyen)

I en samtale med Skipsrevyen uttrykker Georg Lokøy seg meget tilfreds med Fitjar Mek. Verksteds arbeid, det har vært utmerket på alle måter. Marsjfarten er god, ca. 15 knop, og Lokøy berømmer også de to styrepropellerne, hver på 250 HK, som får båten til å så og si “snu på femøringen”.

Hovedmotoren er en Wichmann diesel type 7AX på 1750 HK ved 375 o/min. Ellers kan nevnes 14 toms fiskepumpe fra Karmøy, Triplex notvinsj og Brunvoll styrepropeller.

«Endre Dyrøy» av 1971 ble avløst av «Endre Dyrøy» av 2001 (t.v i bildet) som igjen ble avløst av «Endre Dyrøy» som ble innkjøpt til rederiet i 2018. Foto: Privat
«Endre Dyrøy» av 1971 ble avløst av «Endre Dyrøy» av 2001 (t.v i bildet) som igjen ble avløst av «Endre Dyrøy» som ble innkjøpt til rederiet i 2018. Foto: Privat

Det er lagt ned store summer i elektronisk utstyr ombord, hovedsakelig SIMRAD. Her finner man både fangstsonar og forskerlodd, foruten telefonisender , mottaker og VHF radiotelefon. Decca Navigator er vel etter hvert blitt en nødvendighet, så også ombord i «Endre Dyrøy», og autopiloten er fra Norsk Marconikompani.

Ombyggingsarbeidet tok 8 måneder, og kom alt i alt på 4,5 millioner kroner.

A/S Fitjar Mek. Verksted er nå i gang med nok en ombygging. Denne gangen er det M/S «Severin Roald» tilhørende Arthur Sævik og Sønner, og den ventes ferdig mot juletider, forteller Anton Vestbøstad ved verkstedet til Skipsrevyen. (Skipsrevyen nr 1/1971)

Verftet

Fitjar Mekaniske Verksted As (FMV) ble etablert i 1957 og eies av Laco AS på Austevoll. Verftet ligger på Fitjar sør for Bergen og har ca 140 fast ansatte.

I 2018 ble det etablert et kontor i Flekkefjord hvor de har kompetanse innen teknisk tegning og innkjøp, og i 2020 ble det opprettet et salgskontor i Molde. Verftsdirektør er Hugo Strand.