
Årets mest leste saker Juli - Desember
2018 er så godt som bak oss. Vi skal i løpet av to artikler se på de mest leste sakene på skipsrevyen.no i løpet av året som gikk. Her er de mest leste fra årets siste seks måneder.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Juli:
Det var en sak om Kystvakten som fikk mest oppmerksomhet i sommermåneden juli. Da ble det kjent at Kystvakten overtar det operative ansvaret for den statlige slepeberdskapen fra 2020, og utvider da flåten med to fartøy.
Det var også stor oppmerksomhet om Grovfjord Mek Verksted som hadde norges største aluminiumskatamaran til oppdrettsnæringen under bygging. Skipet er 12 meter bredt og 25,5 meter langt.
August:
Hvordan bemanningen skal være om bord på norske ferger er under stadig debatt. Alt tyder også på at den fortsetter inn i det nye året. I august dukket den opp igjen etter at de ansatte om bord på MF «Horgefjord» hadde skrevet under på at de mener sikkerhetsbemanningen om bord er for dårlig.
Byggingen av den nye elektriske turistbåten «Brim Explorer» fikk også mye oppmerksomhet. Båten er allerede under bygging hos Maritime Partner i Ålesund, og er planlagt å stå ferdig i løpet av sommeren 2019.
September:
Debatten om bompenger og rushtidsavgift dukket også opp hos Skipsrevyen i september. Da ble det kjent at verftet Rosenberg vurderte å endre arbeidstiden på skiftene, slik at de ansatte skulle slippe unna økte bompengeutgifter.
En annen sak som fikk mye oppmerksomhet var om bemanningsselskapet OSM i Arendal som var mer opptatt av å få de beste folkene, enn å se hvor de kom fra.
Oktober:
Debatten om norske sjøfolk fortsatte inn i oktober måned. Frode Folkestad, tidligere mannskapssjef i Rederiet Harald Sætre AS og før det, assisterende Mannskapssjef i Green Management AS, sendte ut en bredside mot det han omtaler som “blårussen,” som bare er interessert i billig arbeidskraft
Samtidig ble det kjent at flere av mannskapene på «Siem Challenger» og «Siem Commander» hadde fått oppsigelse. Skipene hadde totalt 48 i crewet fordelt på to skift, men noen av mannskapene skal også ha fått omplassering.
November:
I november ble «Norwegian Gannet» døpt i Bergen. Saken om dåpen var den mest leste i november måned. Så får vi vente i spenning på hva som blir utfallet av departementets vurdering om båten kan brukes til det den er ment til.
Ikke overraskende dukker også KNM «Helge Ingstad» opp blant de mest leste. Den mest besøkte av alle sakene vi skrev om kollisjonen mellom marinefartøyet og tankeren «Sola TS» var et skipsbesøk om bord.
Desember
Året begynte med «Kronprins Haakon», og det avsluttes med den samme båten. I desember reiste fartøyet på sin første tur til Antarktis. I den forbindelse innrømmet rederisjefen i Havforskningsinstituttet, Per Nieuwejaar. - Den måten vi gjennomførte dette prosjektet kommer vi nok ikke til å gjenta, det innrømmer vi. Jeg vil anbefale andre som skal bygge forskningsfartøy om å styre klar av de store verftskonsortiene
Et annet skip som fikk mye oppmerksomhet var videoen fra byggingen av Røkkes nye milliardskip i Romania. «Rev» skal etterhvert ferdigstilles i Norge.
Her er de ti mest leste sakene i 2018:
Plassering | Artikkel: |
1. | Norske rederier skal ansette 1700 sjøfolk |
2. | Tiden for kapteinen av “gud nåde” er forbi |
3. | Bli med om bord i «Norwegian Gannet» |
4. | Forstår ikke norske sjøfolk sitt eget beste? |
5. | Norske rederier har utdannet 6500 filippinske sjøfolk |
6. | Blårussen ødelegger norsk rekruttering til maritim sektor |
7 | «Beffen» kan forsvinne fra Bergen |
8. | Flagger ut skip, 26 nordmenn kan miste jobben |
9. | Vil endre arbeidstid for å unngå bompenger |
10 | Ikke viktig om sjøfolka er norske |