I Landskrona, Sør-Sverige, ble den første vinge­riggen fra selskapet Oceanbird, kalt Wing 560, offisielt avduket 25. august 2025.

Første Oceanbird-seil lansert i Sverige

I Landskrona, Sør-Sverige, ble den første vinge­riggen fra selskapet Oceanbird, kalt Wing 560, offisielt avduket 25. august 2025.

Med en høyde på 40 meter og en bredde på 14 meter markerer seilet et nytt steg i utviklingen av vindbasert fremdrift for skipsfarten.

Den første vinge­riggen fra selskapet Oceanbird, kalt Wing 560, ble offisielt avduket 25. august 2025.

Ved åpningen var Sveriges infrastruktur- og boligminister Andreas Carlson til stede. Han beskrev prosjektet som et viktig bidrag i arbeidet mot utslippsfri sjøtransport.

Seilet, som består av to bevegelige segmenter og kan rotere fullt rundt, skal stå permanent ved verftet Öresund DryDocks i Landskrona. Der skal det brukes til trening av mannskap, kundebesøk og videre utvikling av det automatiserte styringssystemet.

Oceanbird ble etablert i 2021 som et fellesforetak mellom Alfa Laval og Wallenius Lines. Selskapet har siden utviklet en rigid vingeseil-konstruksjon med en kjerne i høyfast stål og en overflate laget av glassfiberkompositt. Materialene inkluderer plast fra om lag 370.000 resirkulerte flasker.

Ifølge selskapet kan ett seil på et eksisterende skip redusere drivstofforbruk og utslipp med opptil ti prosent på optimale ruter. Et andre seil er under bygging og skal etter planen monteres på lasteskipet Tirranna fra Wallenius Wilhelmsen tidlig i 2026.

Oceanbird opplyser at målet er å demonstrere hvordan vindkraft igjen kan spille en rolle i skipsfarten, og at lanseringen av Wing 560 er første skritt mot kommersiell bruk av teknologien.