Ukens skipsbesøk: «Frøysund»

Den kompakte servicebåten «Frøysund», bygget ved Skogsøybåt i 2016, driver i dag inspeksjonsarbeid og spyling av nøter i oppdrettsnæringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Om bord i den 14,9 meter lange servicebåten tilhørende det relativt nyoppstartede servicerederiet i Kalvåg, Aquamarineservice, finner man to ROVer, en Sperre K15 og en belte-ROV av typen Racemaster 3.0 fra MPI. På land har de en Sperre K10 i backup. Fartøyet, med hjemmehavn i Florø opererer både nord for Bergen, opp til Måløy, og i sunnhordland. 

Det er også plass til tre tanker for transport av rensefisk, en sentertank på 38 m3 og en tank på henholdsvis styrbord og babord side, hver på 18m3. Totalt er det da plass til opp til 100 000 rensefisk. Det er også automatisk oksygeneringsanlegg og fisketeller. 

Båten føres av et fast mannskap på to, som går i tre ukers turnus med overlapp. Når Skipsrevyen klyver om bord er det Ronny Åsheim (36) som er skipper på vakt. Han har jobbet ett år i rederiet, som eies av en barndomskamerat. Bak seg har harstadværingen 16 år på tråler, nå setter han pris på en mer forutsigbar arbeidshverdag med faste hjemreisedatoer. 

- Men det blir jo litt planlegging når det gjelder oppdrag, inn og ut av ulike soner og med karantenedøgn, forteller Åsheim.

- Vi trenger bare være to om bord om det er transport av rensefisk, men er det vasking eller inspeksjon som står på planen er vi gjerne tre.

Han forteller at dersom man har rutinerte ROV-piloter om bord kan med de to spylepumpene vaske ei not på om lag 1,5 time. Hvor ofte oppdretterne bestiller vasking, avhenger,av forholdene for groe. Åsheim påpeker også at man må ta slitasje på nota med i beregningen, jo oftere det vaskes jo mer slites den. 

Åsheim setter også pris på å være om bord i en såpass ny båt. – Det er jo trivelig her, og vi har både det ene og det andre, også er det et godt mannskap. Vi liker å ha ting på stell.