M/S «CENTAURUS»

Kleven Verft AS, Ulsteinvik overleverte PSV fartøyet «Centaurus» til Harms Bergung Transport & Heavylift GmbH & Co. KG, Hamburg som verftets byggenummer 307. Fartøyet som er et VS 470 Mk II design, ble i sin tid kontrahert av Lomar Shipping sammen med ordren for bygget som ble levert som «Havila Princess» og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 5/2005. Senere har rederiet kontrahert nok et søsterskip.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Harms Bergung er et tysk selskap med aner tilbake til 1851 og var tidligere hovedsakelig engasjert innen redningsvirksomhet og tungtransport. I dag er hovedvirksomheten konsentrert om tauing, transport av pontonger, heavy lifts og redning.

M/S «Centaurus» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
73,40 m
Lengde p.p.
64,00 m
Bredde største
16,00 m
Dybde i riss til h.dk.
7,60 m
Dwt
ca. 3.500
Draft max.
6,50 m
Lastedekk
711 m2
Dekkslast
ca. 1500 tonn
GT
ca. 2466

NT
ca. 740

Tankkapasitetene er for brennolje 1102 m3, for ferskvann 986 m3, for vannballast/drill water 730 m3, for drybulk 340 m3, for base oil / liquid mud / brine 850 m3.

Fremdriften besørges av to Wärtsilä 6R32LND dieselmotorer hver med ytelse 2220 kW, som driver hver sitt Wärtsilä Propulsion LIPS SCV56-P41 propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Servicefart er ca. 14,1 knop.

Tenfjord betjener High Lift ror, og fire Brunvoll FU-63-LTC-1550 sidethrustere, hver på 588 kW, forbedrer fartøyets manøvreringsegenskaper.

Strømforsyningen besørges av to CAT generatorsett med hjelpemotorer av type 3406 TA, hver på 345 bkW. I tillegg kommer en Scandinavian Electric Systems akselgenerator. Havne-/nødaggregatet er også CAT fabrikat, type 3054T på 75 bkW.

Kompressorer er fra Sperre og Atlas Copco (arbeidsluft), og Westfalia har levert separatorer. Pumpeleveransen kommer fra Allweiler, Aeron Miljøteknikk AS har levert ventilasjonsanlegget og vifter er fra Nyborg. Vattøy Kjøleservice AS har levert proviant frys-/kjølemaskineri, og tankpeileanlegg er merke Umas. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Pyro har bidratt til leveransene med kjelutrustning.

Det elektroniske bro-utstyret fra Sletten Electronics omfatter Furuno FAR-2117 Arpa 3cm og FAR-2137S Arpa radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Simrad CD 100 A gyrokompass, Simrad AP50 autopilot, Furuno GP-90 GPS, Skanti ICS Navtex, Furuno Telchart T2026 kartsystem, Skanti MF/HF GMDSS radiostasjon, Skanti VHF, Motorola UHF, Tron UAIS TR 2500, Tron 40S nødpeilesender, Telular

SX-5D mobiltelefon, Tron livbåtradio og Comrod antenner. DP-anlegget er levert av Kongsberg Maritime, og integrert automasjonssystem er levert av Bjørge Steinco Moland AS.

*

Kleven Verft AS har to fartøyer til av typen VS 470 Mk II i ordre for europeisk rederi. Bnr. 311 for Rem Offshore skal leveres i mai 2006. Flere av verftets kontrakter er inngått med opsjoner. Det gjelder for eksempel to supplyskip av typen MT 6000 Mk II.