
Konkurs i Bryggen-selskapene
Skipsmeglerselskapet Network Chartering AS og datterselskapet Bryggen Shipping & Trading AS har meldt oppbud. Deler av virksomheten videreføres gjennom nyetableringene Bryggen Shipping International AS og Network Chartering International AS.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
De konkursrammede selskapene ble etablert i 1985/1988 av gründerne Tore Haagensen og Hans Johan Solberg som begge kom fra Odfjell-systemet.
Solberg har trukket seg ut og er ikke med i videreføringen av de to selskapene.
Advokat Bjørn Åge Hamre er som bobestyrer nå i full gang med å komme til bunns i hva som egentlig har skjedd i Bryggen-systeme, og å kartlegge verdiene i selskapene.
Bank tatt pant i ett skip
Långiverbanken, Nordea Bank Norge, har tatt pant i kjemikalietankskipet MT ”Bryggen,”det ene av to 16.000 dødvekt-tonns kjemikalietankskip som rederiet eier. Det andre skipet, søsteren MT ”Vaagen” er i arrest som følge av en krangel om 22 millioner dollar (140 millioner kroner) med et sør-koreansk selskap De to NIS-registrerte skipene er de eneste rederiet selv står som eiere av, men flere skip er leiet inn i Bryggen-systemet.
Ifølge rederiets hjemmesider har rederiet i Bryggen.systemet drift av en flåte på syv skip.utenom de to eide skipene Ifølge tidligere hjemmesider er 17 skip knyttet til Bryggen.
Ifølge årsrapporten for 2008 er de fleste nye 19.900 tonns kjemikalietankskip bygget i Japan for japanske selskaper og innleid av Bryggen Shipping & Trading. Det skal også være kjøpsopsjoner for en rekke av skipene.
Ifølge opplysninger fra bobestyrer Bjørn Åge Hamre har rederiet tre skip på t/c-avtaler som det nå vurderes om skal tas inn i boet.
Store underskudd
I det foreløpige regnskapet for 2009 fremkommer det underskudd på henholdsvis 67 og 350 millioner kroner for megler og rederidelen av virksomheten.
Årsaken til konkursen er et sviktende marked, valutatap og at verdien av skip er svekket og kommet under kravene som er satt i låneavtalen for MT ”Bryggen”. Når det gjelder søsterskipet MT ”Vaagen” er det krangel med sør-koreanere om et beløp tilsvarende 140 millioner kroner som har ført til arrest i skipet. At skipene nå ligger uvirksomme bidrar til å forverre situasjonen da kontantstrømmen er stoppet opp.
De to Bryggen-selskapene har en samlet gjeld på omlag 450 millioner kroner og en negativ egenkapital på 170 millioner. Den nye virksomheten som viderefører de konkursrammede selskapene aktivitet har skiftet bankforbindelse fra Nordea til DnB NOR.
De to skipene skal ifølge megleranslag ha en verdi på 40 millioner dollar, mens restgjelden ligger på knappe 52 millioner.