
Ulmatec Thermal Solutions tildelt kontrakt i Kina
Ulmatec Thermal Solutions er tildelt betydelige kontrakter for leveranse av sitt Integrated Central Heating System (ICHS) til to flerbruks undervannsfartøy som skal bygges for Olympic ved China Merchants Heavy Industry i Shenzhen, Kina. Byggeprogrammet kan også omfatte ytterligere to fartøy.
UT7623 SEV (Sustainable Energy Vessel) er designet av Kongsberg Maritime og vil bli blant de mest energieffektive fartøyene i sin klasse. Olympic tar en ledende rolle i overgangen til miljø- og klimavennlige fartøy, og UT7623 SEV-fartøyene er et tydelig bevis på denne satsingen og markerer en ny milepæl i selskapets arbeid for mer bærekraftig drift.
– Dette viser nok en gang at vårt verdiforslag å skape verdi av spillvarme er et viktig bidrag for fremtidens flåte, hvor energieffektivitet må stå høyere på agendaen enn noen gang før. Med den imponerende energieffektiviteten oppnådd i tidligere nybygg fra Olympic, Construction Service Operation Vessel (CSOV) «Olympic Boreas» og «Olympic Notos» , tar vi nå ytterligere steg med løsningen som skal implementeres i SEV-nybyggene hos China Merchants Heavy Industry, sier Salgs- og markedsansvarlig Karstein Nygård.
Hver eneste kalori tas i bruk
I tett samarbeid med Olympic og designteamet hos Kongsberg Maritime, har Ulmatec Thermal Solutions utviklet en ny og toppmoderne løsning for denne fartøystypen:

Når fartøyet er i drift, slippes store mengder verdifull spillvarme ut, enten gjennom eksosgassene eller kjølevannet fra motorene. Begge disse energistrømmene håndteres i Ulmatecs Integrated Central Heating System (ICHS), enten ved direkte bruk/distribusjon, termisk lagring eller konvertering til elektrisk energi. Gjennom denne løsningen sikrer Olympic at energien i drivstoffet utnyttes maksimalt, uansett driftsmønster. En mulig tilleggsgevinst er redusert strømforbruk fra fartøyets generatorer.
Nøkkelen til å oppnå dette er Ulmatecs egenutviklede Central Heating Management System, som automatiserer hele prosessen. Systemet er selvregulerende og autonomt, og sørger for at forbruket av fossilt brennstoff i kjelene holdes på et minimum. «Gratis» spillvarme blir alltid prioritert til forbruk, lagring eller kraftproduksjon. Med andre ord: Spillvarme styres og utnyttes optimalt til enhver tid.
– I dagens samtaler om flåtens klimafotavtrykk tror vi denne typen energieffektive løsninger vil utvikle seg og bli mer vanlig på tvers av ulike fartøystyper. Å hente ut spillvarme er ikke nytt i seg selv, men å automatisere distribusjonen og til og med kunne lagre varmen til senere bruk, er funksjoner vi ser økende interesse for i markedet fremover. Hvorfor? Fordi teknologien er tilgjengelig allerede i dag og fordi økonomien i det er svært attraktiv for rederne, sier Area Sales Manager, Spiro Azzopardi.
Olympics fartøy er planlagt levert i løpet av første halvår 2027.