Illustrasjonsfoto

Kan spare 1 milliard kroner per år

Samfunnet kan spare 1 milliard kroner per år på å få mer gods over på sjø og jernbane.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Samfunnet kan spare 1 milliard kroner per år i 2010, økende til 2 milliarder kroner i 2030 dersom mer av godstrafikken kan komme bort fra veiene og skje intermodalt på sjø og bane. I tillegg er det stort potensial for reduksjon i både globale og lokale klimagassutslipp og forurensing. Det viser en fersk rapport det internasjonale rådgivningsselskapet Econ har utarbeidet på oppdrag for blant annet Kystverket.
Godsbåt og godstog er svært miljøvennlig for fremføring av gods per tonnkm sammenlignet med lastebil. Overføring av gods fra vei til sjø og bane vil derfor gi positive samfunnsgevinster i form av reduserte klimagassutslipp, mindre støy, færre ulykker, mindre køer og lavere slitasjekostnader.
Rapporten peker på at effektive koblinger mellom bil, båt og jernbane er forutsetningen for å lykkes med en slik godsstrategi, og at utvikling av effektive knutepunkter krever koordinering av investeringer på tvers av transportetatene.
På tross av at mål om økte andeler for intermodale transport går igjen i alle politiske dokumenter siden 80-tallet, har politikken i praksis hatt begrenset betydning for tilpasningen i transportmarkedet. Det har ikke skjedd avgjørende skift i godstransportstrømmene bort fra veiene, snarere tvert om. Denne rapporten viser at nøkkelen ligger i utviklingen av knutepunktene.
Noen hovedpoeng fra rapporten:
• Samfunnet kan spare 1 mrd. kr per år i 2010, økende til 2 mrd kr. i 2030 dersom mer av godstrafikken kan skje intermodalt på sjø og bane.
• Det er stort potensial for reduksjon i både globale og lokale klimagassutslipp og forurensing. Potensialet for sparte CO2-utslipp er for eksempel 1 prosent av de totale utslipp for innenlandsk godstransport i 2005.
• Etablering av effektive bil-båt-bane koplinger er avgjørende for å kunne hente ut gevinstene for næringslivets transportkostnader.
• Utvikling av effektive knutepunkter krever koordinering av investeringer på tvers av transportetatene.
• Alle nivåer (stat, kommune etc.) må være koordinert i realiseringen.
Dessuten viser rapporten forutsetninger for effektive knutepunkter:
• Toggodsterminaler og havneterminaler bør lokaliseres samme sted (for at de skal bli effektive nok og unngå unødige kostnader og CO2 utslipp)
• Investering i bedre tilførselsveier til stamvegnettet
• Tilgjengeliggjøring av effektive arealer for lagring av gods
• Etablering av god framkommelighet og sikkerhet i farleder