
Kongsberg Maritime lanserer K-Sail – en løsning for vindassistert teknologi
Kongsberg Maritime lanserer onsdag K-Sail, en ny tjeneste som hjelper rederiene med å velge og integrere vindassistert teknologi på en effektiv måte.
Kongsberg Maritime skriver i en pressemelding at selskapet lanserer K-Sail.
Vindassistert teknologi har raskt økt i popularitet de siste årene og rederier søker nye måter å redusere drivstofforbruk og utslipp på. Den nye K-Sail-tjenesten tar i bruk vindassistert teknologi, med fokus på integrasjon og samarbeid med ulike teknologipartnere.
– Til nå har vindassistert teknologi, enten de er en del av et nybygg eller montert i etterkant, i hovedsak vært tilleggsteknologi. Vi mener de kan brukes på en mer effektiv måte, sier Henrik Alpo Sjöblom, Vice President Business Concepts i Kongsberg Maritime og drivkraften bak K-Sail, i en pressemelding.
Optimaliseringsprosessen er delt inn i fem hovedområder:
- Analyse: Forstå fartøyets operasjonelle parametere og velge riktig seilteknologi.
- Styreoptimalisering: Justere styresystemet for å håndtere den ekstra skyvekraften fra seilene.
- Propulsjonsoptimalisering: Sikre at propellen fungerer effektivt med den ekstra vindkraften.
- Strømstyring: Balansering av kraften generert av seilene med skipets energibehov.
- Reiseoptimalisering: Bruke kunstig intelligens og sanntidsdata for å optimalisere rute og hastighet for maksimal effektivitet.
– Med K-Sail øker vi samspillet mellom ulike skipsustyr. Å sette et seil på et skip er selvfølgelig ikke nytt. Men nøkkelen til å bruke det effektivt er i integrasjonen av seilene i skipets systemer, sier Sjöblom.
Kongsberg Maritimes samarbeidsparnter og kunde Terntank har allerede samarbeidet med K-Sail-teamet i et pilotprosjekt. I 2025 vil det første av fem vindassisterte tankskip bestilt av Terntank bli sjøsatt, og være det første referansepunktet for K-Sail. Sjöblom anslår at drivstoffbesparelsene vil øke fra tidligere estimerte 9 prosent til 15 prosent takket være K-Sail.