
Banebrytende cybersikre fartøy levert av VARD
VARD har levert to av verdens første fartøy med cybersertifisering i henhold til de nye obligatoriske cybersikkerhetsreglene som trådte i kraft 1. juli 2024.
Både CSOV-en «Grampian Kestrel» til North Star og CSOV-en «Purus Chinook» til Purus er levert i henhold til de nye obligatoriske cybersikkerhetsreglene, heter det i en pressemelding.
Cybersikkerhetssertifiseringene bekrefter cybersikkerhetsevne om bord og har cybersikkerhet integrert i alle stadier av skipsbyggingsprosessen, fra konsept til levering.
Dette styrker fartøyenes evne til å motstå cyberangrep, operere under angrep og gjenopprette system etter angrep.
- Hos North Star er digital robusthet like viktig som driftssikkerhet. «Grampian Kestrel» gjenspeiler forpliktelsen vår til å bane vei for sikre, fremtidsrettede fartøy som beskytter både de ansatte og virksomheten vår. I tett samarbeid med VARD og Lloyd's Register har vi sørget for at cybersikkerhet ikke er et tillegg, men et kjerneelement i skipets DNA som er designet, integrert og testet fra begynnelsen. Denne milepælen understreker dedikasjonen vår til sikkerhet, innovasjon og til å sette nye standarder for offshoreindustrien, sier James Bradford, Chief Technology Officer i North Star.
Engasjement og styrke
Begge cybersikkerhetssertifiseringene er i samsvar med kravene UR E26 og E27 fra International Association of Class Societies (IACS), som obligatoriske for nybygg kontrahert etter 1. juli 2024.
Disse to fartøyene ble kontrahert med VARD i 2023, før cybersertifiseringene ble nødvendig. Dette viser engasjementet og styrken i arbeidet som er gjort av VARD, Purus og North Star.
- Leveransen av de to fartøyene representerer en historisk milepæl for maritim industri, og for VARD og vår eier Fincantieri. Den styrker konsernets ledende posisjon innen teknologisk utvikling innen maritime operasjoner, sier CEO i VARD, Cathrine Kristiseter Marti.

- Den maritime industrien gjennomgår en betydelig transformasjon på grunn av økt bruk av digitalt sammenkoblede systemer. Disse sertifiseringene er essensielle for å ivareta grunnleggende krav og beste praksis for å beskytte maritime operasjoner mot stadig mer komplekse og dynamiske cybertrusler. Leveransen viser VARDs og Fincantieris vilje og evne til å sette nye standarder og utvikle cybersikre plattformer som lar kundene våre håndtere cybertrusler mot fartøyene, fortsetter Marti.
- Cybersikkerhet er grunnlaget for mye av arbeidet vårt med fartøy i dag. Vi tok tidlig initiativ til å diskutere dette med kundene, før reguleringene trådte i kraft. Gjennom disse to leveransene har vi bygd kompetanse i hele VARDs verdikjede og samarbeidet tett med leverandørkjeden for å skape en helhetlig tankegang rundt cybersikkerhet. Samlet sett gir dette North Star og Purus en plattform som styrker evnen deres til å håndtere cyberrisiko, sier SVP for Business Development & Group Innovation i VARD, Amrit Bhullar.
SeaQ-produkt
En betydelig andel av systemene ombord på disse fartøyene er i Vard Electros SeaQ-portefølje. For å sikre cybersikkerhet i tråd med de nyeste regulatoriske standardene, har det vært nødvendig med tett samarbeid med både kunder og klasseselskaper.
Vard Electro har hatt det fulle ansvaret for testing og integrering av alle cybersystemene om bord , noe som understreker rollen de har i industrien som pålitelig leverandør og som en fremoverlent systemintegrator med kompetanse til å møte fremtidens krav innen cybersikkerhet.
- Cybersertifiseringer er nøkkelen til å etablere krav og beste praksis for å kunne være beskyttet mot stadig mer komplekse trusler. Etter hvert som systemene om bord blir mer digitale og komplekse, øker kravene til systemintegratorer som Vard Electro. Med vår SeaQ-teknologi sørger vi for at våre kunder har cybersikre løsninger helt fra starten av, sier SVP Ship Technology i Vard Electro, Thomas Pedersen.
En viktig del av denne integreringen er å sikre at systemene kobles sammen på en sikker og kontrollert måte. Nå når fartøyene som helhet blir mer sammenkoblede, gjør sammenkoblingene at de blir mer sårbare. Hver forbindelse må designes nøye for å forhindre uautorisert tilgang, minimere angrepsflater og opprettholde integriteten i kritiske operasjoner.
Henning Karleif Øye, VP Cyber Resilience i VARD, sier at grunnlaget for gjennomføringen av arbeidet ligger i VARDs prinsipielle selskapsstrategi for sikkerhet: Sikre produkter, fra et sikkert hus, i et sikkert leverandørnettverk:
- Vi jobber kontinuerlig for å fremme en sterk sikkerhetskultur gjennom hele verdikjeden vår. Fokuset vårt er ikke bare på forsvar mot cyberangrep, men også på å utvikle og levere det strategiske og proaktive tankesettet for cyberberedskap. Vi må kunne håndtere dagens cyberrisikoer og samtidig effektivt være i stand til å tilpasse oss for å kunne håndtere hittil ukjente trusler.
- Denne strategien, kombinert med bransjestandarder og beste praksis, styrker vår sikkerhetsposisjon og utvider den til fartøyene vi bygger, og produktene og tjenestene vi leverer til kunder som North Star og Purus.
Duncan Duffty, Global Head of Digitalisation, Technical Directorate hos Lloyd's Register sier:
- Modenhet innen cybersikkerhet vil bli avgjørende for skipsfarten etter hvert som den maritime verdikjeden fortsetter sin digitaliseringsreise. VARD og North Star anerkjente behovet for cyberredskap lenge før IACS UR E26 og UR E27 ble formalisert og hadde allerede klare ambisjoner om å beskytte skip mot nye trusler.
- Den vellykkede implementeringen av LRs Cyber Resilience Rules for første gang gjenspeiler hvor høyt nivå det har vært på samarbeidet mellom North Star, VARD og Lloyd’s Register.
To av verdens første innen ytelse og komfort
«Purus Chinook» for Purus er verdens første CSOV som mottar en COMF C2 V1 klassesertifisering for klima, støy og vibrasjon.
«Grampian Kestrel» for North Star har mottatt Lloyd’s Registers høyeste klassifisering for støy og vibrasjon, CAC1.
Dette setter en ny global standard for arbeidsforhold offshore.
De strengeste komfortklassene reflekterer VARDs, North Stars og Purus' dedikasjon til helse, sikkerhet og trivsel til sjøs. Det sikrer best mulig temperaturregulering om bord, redusert støy og vibrasjon gjennom hele fartøyet, noe som direkte støtter mannskapets velferd og ytelse over tid.