Høyesterett og finansinntekter reddet pluss for Westfal-Larsen
Det over 100 årige rederiet Westfal-Larsen & Co AS i Bergen klarte ikke å tjene nok penger på skipsfartsvirksomhet til å få overskudd. Tilbakeført skatt etter Høyesterettsdommen om rederibeskatningen og finansinntekter reddet fjorårets overskudd.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Driftsresultatet svekket seg fra pluss 119,4 millioner i 2008 til minus 156,7 millioner i fjor på konsernbasis. Rederiet fikk imidlertid et overskudd på 41,6 millioner kroner etter skatt. Det skyldes tilbakeføring av tidligere bokført skatt for 2007 med 166,9 millioner kroner., samt avkastning på finansielle aktiva på 128,8 millioner kroner.
Den skattemessige inntekten skriver seg fra dom i Høyesterett av 12. februar 2010 vedrørende overgangsordning fra den tidligere rederibeskatningsordningen til den nye hvor statens overgangsregler i 2007 ble kjent ugyldig.
Tre nybygg i fjor
Westfal-Larsen & Co. AS-flåten ble i 2009 økt med tre nybygde kjemikalietankskip fra Hyundai MIPO Dockyard i Sør-Korea. I januar 2010 kom nok et tilsvarende skip. To andre bygges for levring i 2011 og 2012.Westfal-Larsen & Co. er deltager i en gruppe kommandittselskaper med Westfal Larsen Chemical Carriers I KS som hovedselskap. Sammen med datterselskaper eier Bergensrederiet 35,3 prosent i KS-gruppen.
KS.-satsing
Denne KS-gruppen eier kjemikaslietankskipene MT ”Mauranger” og MT ”Moldanger”, samt de 2009-bygde MT ”Berganger” og MT ”Brimanger” i tillegg til kjemikalietank/produkttankskipene MT ”Ravnanger” og MT ”Risanger”.. Skipene i KS_gruppen drives teknisk av Westfal-Larsen Mangement AS og befraktningsmessig av Westchart AS i Bergen..
Westfal-Larsen & Co. AS har tilbakeleid MT ”Mauranger” og MT ”Moldanger” på bareboat-leieavtaler for en periode på åtte år fra desember 2006 . I tillegg er MT ”Berganger” og MT ”Brimanger” bb-chartret i seks år fra skipene ble levert fra verftet i Sør-Korea.
Westfal-Larsen & Co. har etter styrets oppfatning en tilfredsstillende finansiell stilling med likvide midler tilsvarende 516 millioner kroner. Dette er en reduksjon fra 967 millioner fra samme tidspunkt i 2009.
Solid egenkapital
Egenkapitalprosenten ligger på 49%, og fri egenkapital beløper seg til 789,9 millioner kroner ved årsskiftet.
Rederiet har vel to milliarder kroner i balanse. Westfal-Larsen & CO AS er et heleid datterselskap av Skibsaktieselskapet Navigation Co. Ltd. i Bergen.
Moderselskapet kom ut av 2009 med en bunnlinje på pluss 42,7 millioner, mot minus 52,3 millioner året før.
Den andre konsernspissen i Westfal-Larsen gruppens shippingvirksomhet er Armadora AS i Bergen som sitter på 92,4 prosent av aksjene i rederiet Masterbulk i Singapore og som via et datterselskap i Singapore eier 100 prosent av befraktnings- og operasjonsselskapet Westfal-Larsen Shipping AS i Bergen som har den kommersielle driften av Masterbulkskipene. Armadora-konsernet kom ut med minus 18,1 millioner dollar i driftsresultat i 2009, mot pluss 12,2 millioner i 2008. Årsresultatet ble minus 24,5 millioner dollar, mot pluss 6,9 millioner året før.