
Høye bokførte verdier - store tap ved salg av gamle offshore skip
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Er det vanlig for offshore rederiene å operere med en bokført verdi som ligger langt over markedet? I forbindelse med salgene av den 25 år gamle AHTS’en Far Sea fremkommer at bokført verdi ligger NOK 32 mill. over markedsverdien - og NOK 63 mill. over salgsprisen for PSV’en Lady Grete bygget 2002.
Med det fenomenale markedet som var på 2000-tallet, skulle man tro at disse skipene forlengst var nedskrevet til null. Og selv på 1990-tallet (Far Sea ) var det flere år med gode rater.
Nybygg priser
Vi kjenner ikke til kontraheringsprisene for skipene ovenfor, men i 2003 kostet det Farstad 250 mill. å få bygget en AHTS ved Aker Brevik Construction. I oktober 2006 kontraherte Farstad Shipping fire AHTS skip til verdi NOK 2,1 milliarder. (Hva kunne de ha innkassert på salg av det 1991-bygde skipet da?). På det tidspunktet hadde rederiet 14 nybygg i ordre med totalverdi cirka 5,4 milliarder kroner.
I slutten av 2007 fikk man bevis for hvor mye prisene for nybygg (PSV) hadde steget. Da solgte tyske Nordcapital to skipskontrakter for bygging ved Aker Yards, Aukra til Rem Offshore. Salgsprisen var nær 40% høyere enn den som Aker Yards hadde med Nordcapital. (NOK 400 mot 290 millioner).
.. og fraktmarkedet
En megleroversikt som viser gjennomsnittlig inntjening for AHTS større enn 10.000 bhp, forteller om inntjening på over £50.000/dag for årene 2006, 2007 og 2008 og midt på £20.000-tallet for flere andre år. Våre egne tall viser AHTS inntjening på over £30.000 per år så sent som for 2014, mens PSV sektoren var mellom £10.000 og £15.000 for 5-års perioden 2010-2014.
2015 var det dårligste året siden 2004 for AHTS og siden 1999 for PSV, og det forteller det meste om hvor gode tidene har vært. Etter så mange gode år er det vanskelig å klandre trekvart år med svake rater for at mange offshore rederier har havnet i vanskeligheter. Forklaringene ligger nok annetsteds.
zachs@skipsrevyen.no