Norwegian Electric Systems (NES) har signert 2 nye kontrakter på sitt Quest®-2 Energy Storage System til «Havila Charisma» og « Havila Foresight». Foto: Norwegian Electric Systems

« Havila Foresight» og «Havila Charisma» får battericontainere

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Norwegian Electric Systems (NES) har signert 2 nye kontrakter på sitt Quest®-2 Energy Storage System til «Havila Charisma» og « Havila Foresight», fremgår det av en pressemelding. 

«Havila Charisma» er et Havyard 833L design bygget ved Havyard Ship Tehnology, Leirvik i desember 2012, og seiler med diesel elektrisk fremdriftssystem fra NES. «Havila Foresight», MT 60120 MKII, er designet av Marin Teknikk og levert i desember 2007.

- Fremtiden ser meget lys ut for NES ettersom vi har produkter og systemer som ligger helt i toppen internasjonalt, sier Jan Berg, EVP Business Development i NES i meldingen.

Begge skipene får nå installert NES battericontainere på 625kWh energikapasitet med utvidelsesmulighet til 750kWh. Tanken bak disse installasjonene er at Quest®-2 systemet skal benyttes i 3 modes:

NES container
  • Transitt/ steaming
  • Stand by/ Harbour
  • DP mode

Erfaringene viser at man i snitt kan spare 15-20% drivstoff. I de forskjellige moduser er besparelsene 5-10% i transitt, over 20% i standby/Harbour og 25-30% i DP (Dynamisk Posisjonering).

Det er i DP mode den største drivstoffbesparelsen ligger og det gir lavest mulig utslipp av klimagasser. Her vil batteriene fungere som «spinning reserve». Det vil si at skipene normalt kun behøver å benytte ett generatorsett og når det er behov for mer effekt er Quest®-2 systemet med batterier klar til å gi mer effekt. Dette gjør at Quest®-2, sammen med NES sitt nye Energy Management System har en rekke anvendelsesmuligheter.

NES har i flere år jobbet med utvikling av såkalte «Energy Storage» systemer med tanke på at de skal kunne brukes på flere typer skip.