
Fem nye skip til OH Meling
Rederiet OH Meling med adresse Paradisveien i Stavanger har i løpet av få år skiftet ut hele sin flåte og investerer i år og neste år 1,4 milliarder kroner i fem nye skip.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Før april er omme skal rederiet OH Meling ha overtatt to nye tankskip fra et verft i Shanghai. De to tankskipene koster til sammen 70 millioner dollar eller nær 500 millioner kroner.
OH Meling i Paradisveien i Stavanger hadde tidligere to mindre tankskip, «Stavtank» og «Turchese», som ble solgt for et par år tilbake. Nå gjør rederiet comeback som tankskipsrederi.
Det vil si at Meling-familien sammen med andre investorer skal eie de to tankskipene, mens DSD Shipping skal stå for den daglige driften. DSD blir også medeier med 30 prosent i de to nye tankskipene, som er kombinert produkt/kjemikalietankskip.
Palmeolje
Den første av de to tankskipene, «Stavfjord», fikk sin første last lørdag. Skipet skal frakte palmeolje fra fjerne østen til Europa.- Deretter blir det mest frakt av raffinerte oljeprodukter mellom havner i Nord-Europa og ved Middelhavet, sier arbeidende styreformann i rederiet Harald Meling. Han legger til at søsterskipet til «Stavfjord», «Stavviking», skal være ferdig fra verftet i Shanghai i løpet av april.
- Dere mister ikke nattesøvnen av å satse så tungt under finanskrisen og sviktende markeder?
Lange kontrakter
- Vi har inngått fem års kontrakter for de to skipene slik at vi ikke blir direkte berørt av finanskrisen i første omgang, sier Harald Meling til Aftenbladet.
Han legger til at de to tankskipene skal seile under norsk flagg og være registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (Nis). Kapteinen om bord blir norsk, men mannskapet filippinsk.
Oppdragsgiver for tankskipene blir Brostrøm i Göteborg, som er kjøpt av den danske rederigiganten AP Møller Mærsk. Samme selskap overtok den tidligere Statoil-eid Navion-flåten av produkttankere.
Men den aller største veksten og fornyelsen gjennomgår Meling-rederiet innenfor offshore skipsfart. Meling driver i dag i tett samarbeid med Siem Offshore i Kristiansand.
900 millioner
Skip som de to rederiene eier felles skal også drives fra Stavanger. To skip er i dag i full drift. Tre nybygg er bestilt. Det første av nybyggene skal være ferdig ved slutten av året. To av nybyggene skal leveres fra Eidsvik Skipsbyggeri i Uskedalen i Kvinnherad, mens det tredje skal komme fra St. Petersburg.
De tre nybyggene vil koste cirka 900 m millioner kroner. Foreløpig har bare ett av nybyggene kontrakt. Den skal på oppdrag for Statoil Hydro i Brasil.
Kilde:Aftenbladet