Illustrasjon: Ulstein

GC Rieber Shipping ekspanderer i subsea

GC Rieber Shipping har i dag inngått avtale med Ulstein Verft om bygging av ett høykapasitets subsea-skip med opsjon på ytterligere ett skip.  Nybygget, som skal leveres i første kvartal 2014, innebærer en total investering på omlag NOK 800 millioner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Markedet for denne typen tonnasje vurderes som svært attraktivt fremover. Investeringen bygger oppunder vår strategi om å styrke vår posisjon i verdikjeden hva gjelder kompleksitet og kapasitet. Vi har et spennende skipskonsept med interessante muligheter også innenfor SURF-markedet og et gunstig leveringstidspunkt, sier administrerende direktør Irene W. Basili i GC Rieber Shipping.

GC Rieber Shipping gikk ut av 2011 med fullbooket flåte og betydelig forbedring av driftsresultater. Selskapet ser et stort behov for nye fartøy til avanserte undervannsoperasjoner de nærmeste årene og har derfor valgt å satse på dette nå.

Skipet er et konstruksjonsskip designet for å operere i dype og krevende farvann og er 130 meter langt og 25 meter bredt. Det bygges med høyeste standard for dynamisk posisjonering og utstyres med en 250 tonns offshore kran. Videre er skipet tilrettelagt for å operere i SURF-markedet og vil ha kapasitet til rørlast under dekk og på hoveddekk, samt et system for rørlegging over moonpool. Skipet har kapasitet for 130 personer og bygges etter de siste internasjonale miljøkrav.

Basili ser frem til et godt samarbeid med Ulstein Verft. - GC Rieber Shipping har over mange år utviklet betydelig kompetanse på design og drift av spesialskip og det konstruktive samarbeidet vi har hatt med Ulstein i forhold til å tilpasse designet til våre krav og behov har vært viktig. GC Rieber Shipping satser bevisst på de mer krevende delene av offshoremarkedet og jeg er trygg på at vi får et skip i toppklasse fra Ulstein, sier Basili.

GC Rieber Shipping har en sterk finansiell kapasitet med god likviditet, lav belåning og lang kontraktsdekning på flere av konsernets skip. Investeringen vil bli finansiert ved en kombinasjon av egenkapital og gjeldsfinansiering. - Vår finansielle styrke gir oss fortsatt stor handlefrihet, også etter denne investeringen, avslutter Basili.