Øyvind Iversen (t.h.) i Simek skåler med Hans Ove Holmøy i Skipsteknisk, for den nye kontrakten med Sealord. Foto: Vibeke Blich

Ny kontrakt på fabrikktråler for Simek

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

ONS: På oljemessens dag 3 annonserte Simek sitt nye bekjentskap. Øyvind Iversen i Simek AS er svært entusiastisk til det nye samarbeidet med rederiet Sealord Group Ltd. Nelson, New Zealand, om bygging av en fiskebåt, 82,9 m lang hekktråler.

Båten får byggenr. 135 og skal være klar for levering i mars 2018. Prisen er i overkant av NOK 400 millioner.

-Vi er veldig kry for vi kan i dag offentliggjøre en ny kontrakt på en fabrikktråler til New Zealand. New Zealand er et nytt område for oss, og Sealord er et helt nytt bekjentskap, men de prosessene vi har hatt fem til signering har vært konstruktive og gode, så vi gleder oss veldig til fortsettelsen. Det er tøffe tider, og dette betyr kjærkomment arbeid, sa Øyvind Iversen etter annonseringen på Simek-standen onsdag.

Selskapet ser frem til et godt samarbeid med rederi og utstyrsleverandører. Simek er svært glad for å få denne kontrakten som har vært i sterk konkurranse med verft fra inn og utland. Rederiet er blant de største fiskebåtrederier i New Zealand, med flere båter i flåten.

Skroget vil bli bygget ved at seksjoner produseres i Polen og fraktes til Flekkefjord på lekter. Seksjonsblokkene fra Polen vil ankomme Simek sommeren 2017, og monteringen vil starte opp på høsten, og vil sikre sysselsettingen til våren 2018. Ingeniører og teknikere på Simek vil omgående bli satt i sving.

Skipet er utviklet av skipsdesignfirma Skipsteknisk i Ålesund, i nært samarbeid med rederiet og naturligvis Simek. Skipsteknisk er også bindeleddet mellom Simek og Sealord Group. – Simek er et verft som er egnet for båter av denne størrelsen, sier Hans Ove Holmøy, CEO i Skipsteknisk, til Skipsrevyen.

Innredningen er for totalt 44 mann, fordelt på 29 lugarer. Det vil bli lagt stor vekt på at innredningen tilpasses slik at mannskapet skal trives om bord. Skipet vil bli utstyrt med en motor på ca. 5.400 kW og er forventet å ville få en topp fart på ca. 15 knop. Skipet er en fabrikktråler med kapasitet på ca 150 tonn fryst produkt på 24 timer, med frysekapasitet på ca 1750m3. Båten har også fiskemelutstyr som kan produsere 60 tonn på 24 timer, og fryserom til dette på ca 400m3.

-I praksis vil kontoret med teknikere og ingeniører komme umiddelbart i gang. Vårt samarbeidsverft i Polen skal få opp stålet. Vi er godt fornøyd. Vi har ventet litt på dette, men det har vært en god prosess. Vi har tro på at fiskeri har mye potensiale i seg.  Når oljen er nede så er det en lykke at det er så mye aktivitet innen fiskeri, her er det mange muligheter å fokusere på, avslutter Iversen.