Illustrasjonsfoto

Banebrytende kontrakter til Scana Propulsion

Scana Industrier ASA har gjennom sitt datterselskap Scana Propulsion, inngått nye viktige kontrakter til en samlet verdi av 40 MNOK.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

-Flere av kontraktene åpner for nye og spennende markedsmuligheter for Scana, sier konsernsjef i Scana Industrier ASA, Rolf Roverud.

Scana med propellsystem for supply-skip:

Scana Propulsion har inngått avtale med Kleven Maritime for leveranse av propellanlegg til et supply-skip av type SALT 100 PSV for rederiet Ugland Offshore i Grimstad. Avtalen inneholder også opsjon på leveranser til ytterligere ett skip. Fartøyet er designet av Salt Ship Design og propellsystemet er utviklet i samarbeid mellom Salt Ship Design og Scana Propulsion. Propellsystemet er av typen kontraroterende med to propellere drevet av effektive permanent-magnet motorer som roterer uavhengig av hverandre i samme aksellinje. Pålitelighet og drivstofføkonomi har vært filosofien for konseptet.

-Scana ser på ordren som strategisk svært viktig. Frem til nå har vi hatt vår styrke i markedet for ankerhåndteringsfartøy. Dette nye konseptet gir oss et spennende fotfeste i PSV-markedet, og gir med det en betydelig økning i Scanas markedspotensial for fremdriftssystem til offshore markedet, sier administrerende direktør for Scana Propulsion, Kristian Sætre.

-Direkte drevet kontraroterende faste propellere med god beskyttelse mot ytre skader gjør systemet mer effektivt og driftssikkert sammenlignet med et konvensjonelt system. Det kompakte propellanlegget muliggjør en mer effektiv fasong på akterskipet, og i sum oppnås betydelig bedre virkningsgrad med tilhørende lavere forbruk og utslipp av klimagasser. Et slikt alternativ til dagens fremdriftssystem er etterspurt fra store deler av supply-skips markedet.

Leveransen fra Scana består av propeller og motorer og yter totalt 4.000 kilowatt.

Optimalisert 2-speeds girløsning til standby skip til Atlantic Offshore: Scana Propulsion har inngått avtale med Havyard Global Solutions AS for levering av gir og propellanlegg med fjernstyring til to standby skip (Field Support Vessels) til Atlantic Offshore. Skipene skal bygges ved det spanske verftet Zamakona, og utstyret skal leveres i 2. og 3. kvartal i 2013. Fremdriftsanleggene er dieselmekanisk og består av to gir- og propellersystem av typen ACG 62/680 2-speeds gear. Avtalen med Havyard Global Solutions omfatter også opsjon for samme type leveranser til ytterligere to fartøy.

- Dette er en ideell fremdriftsløsning for dette skipssegmentet som har en driftsprofil med stor variasjon hvor operasjonstiden er fordelt mellom standby- mode og full drift-mode med svært ulikt behov for propulsjonskraft, og hvor et 2-speeds gir muliggjør optimal kjøring i begge stillinger. Dette gir meget miljøvennlig og drivstoffbesparende drift, sier Kristian Sætre.

Scana Propulsion sikrer kontrakter til fiskeflåten:

Scana Propulsion har også inngått avtaler med Larsnes Mekaniske Verksted for levering av gir og propellanlegg med fjernstyring for en fiskebåt for rederiet Straumberg. Utstyret skal leveres i januar 2013, og er et dieselmekanisk anlegg av typen ACG68/680.

I tillegg har Scana Propulsion inngått avtale med det danske Vestværft for levering av gir- og propellanlegg med fjernstyring for en fiskebåt for rederiet Einar Erlend. Utstyret skal leveres i februar 2013. Anlegget er et dieselmekanisk anlegg av typen ACG 62/450.

-I et globalt marked som fremdeles kjennetegnes av meget lav kontraheringsaktivitet er det interessant å merke at norske rederier, design og utstyrsleverandører relativt sett har brukbar aktivitet, og Scana Propulsion tar sin del av denne aktiviteten. Å bli valgt som leverandør til skreddersydde og nye banebrytende konsepter er en bekreftelse på den spisskompetansen Scana innehar på avanserte fremdriftsanlegg. Gjennom tette samarbeid med design, rederi og verft er Scana stolte over å bidra til å fornye og utvikle fremtidsrettede gir- og propellsystemer for morgendagens skip, sier Kristian Sætre.