SALT AHTS utstyrt med den nye propulsjonsløsningen

Samarbeid gir banebrytende løsninger

Salt Ship Design AS, i samarbeid med Scana Propulsion AS, lanserer banebrytende propulsjonsløsninger som gir vesentlig større bollard pull, betydelige besparelser i drivstofforbruk og tilsvarende lavere miljøutslipp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Konseptet introduseres nå for skip som trenger trekkraft, f. eks. ankerhåndteringsfartøy, seismikkfartøy og trålere. Ved å kombinere propulsjonsløsningen med en spesialdesignet dyse oppnås betydelig høyere bollard pull med samme installert effekt - eller en kan installere tilsvarende mindre effekt for å oppnå samme bollard pull.


- I juni i år bestilte Ugland Offshore AS et Plattform Supply-fartøy av typen SALT 100 PSV ved Kleven med konseptet optimalisert for skip som har en driftsprofil med mye transit tid. Vi har gjennomført omfattende modelltesting, blant annet med to akterskip med flere ulike propulsjonsløsninger, og vi har fått tydelige bevis på store besparelser for denne type offshore fartøyer i ulike lastekondisjoner og operasjonsmodus. Mens designforbedringer vanligvis har effekt i begrensede kondisjoner – gir denne løsning tosifret prosent forbedringer i hele operasjonsområdet der effektiv energiutnyttelse er viktig, sier Tor Henning Vestbøstad i Salt Ship Design AS.


- Propellsystemet er av typen kontraroterende, med to propeller drevet av høyeffektive permanent-magnet motorer som roterer uavhengig av hverandre i samme aksellinje. Kontraroterende propeller er mer effektive enn sammenlignbare enkle propeller. Motorene direkte koblet til propellene gir færre komponenter og mindre tap i energiomsetning, noe som gjør systemet vesentlig mer effektivt og driftssikkert sammenlignet med konvensjonelle dieselelektriske propulsjonsløsninger. I sum oppnås betydelig bedre virkningsgrad med tilhørende høyere bollard pull, lavere forbruk og redusert utslipp av klimagasser, sier Kristian Sætre i Scana Propulsion AS.