Illustrasjon:Ulstein Group

Scana leverer til avanserte Ulstein fartøy

Scana Industrier ASA har gjennom sitt datterselskap Scana Volda AS inngått kontrakt med Ulstein Verft på levering av gear- og propellanlegg med fjernstyring for to Seismic Research fartøy.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Designet er Ulstein SX 134, fra Ulstein Design & Solutions, og har X-Bow skrogform. Skipene skal bygges ved Ulstein Verft i Ulsteinvik, og utstyret skal leveres i september og desember 2011. Skipene er for rederiet Polarcus som har base i Dubai, UAE.
Fartøyet er klassifisert med isklasse ICE-1A*, som gjør at skipet kan operere i Arktiske farvann. Propulsjonssystemet er et diesel-elektrisk anlegg med to propellere drevet av to elektromotorer hver via to av Scana Volda sine avanserte to-motors gir, som totalt gir en systemløsning med redundans.
- Scana er stolt over å samarbeide med Ulstein Verft og Polarcus. Denne ordren bekrefter Scana Volda's posisjon som en markedsleder av avanserte propulsjonssystemer. Markedet for avanserte skipsoperasjoner tenderer mot miljøvennlige skip med stor fleksibilitet i operasjon gjennom diesel-elektriske løsninger, noe som gir et stort potensiale for Scana Volda's produktportefølje. Kontrakten er også viktig for Scana Volda sitt aktivitetsnivå framover, sier konsernsjef i Scana Industrier ASA, Rolf Roverud.