Ove H. Wilhelmsen er managing director i Wartsila Ship Design. Foto: Vibeke Blich

Nytt og effektivt trålerdesign fra Wärtsilä

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi er mest kjent for snurpere og pelagiske trålere, men nå introduserer vi en storm trawler, og går etter bunnfisk. Tradisjonelt har vi jobbet med den norske flåten. Nå vil vi også ta større deler av de globale markedene, sier managing director i Wärtsilä, Ove H. Wilhelmsen til Skipsrevyen

Det nye trålerdesignet fra Wärtsilä Ship Design skal redusere drivstofforbruket og gi en betydelig økning i energieffektivitet sammenlignet med andre eksisterende design. Fremdriftssystemet er basert på Wärtsilä 31-motoren, som er anerkjent av Guinness World Records som verdens mest effektive firetakts dieselmotor. Designet omfatter også Wärtsiläs hybridteknologi som gjør at motorene kan kjøres på optimal last, og der mange av lastvariasjonene blir utjevnet ved hjelp av batterier. Dette gir en betydelig forbedring i energieffektiviteten og reduksjon i utslipp sammenlignet med konvensjonelle systemer.

Den nye Wärtsilä VS 6215 ST tråleren har et unikt akterskipsdesign. Videre gjør kombinasjonen av et optimalisert skrog og en fremdriftsløsning på Wärtsilä 31-motoren, at designet overgår alt som tidligere er sett i dette markedssegmentet. I tillegg til hybridteknologien inkorporerer designet også Wärtsilä sitt 2-speed gir, som gir reduksjoner i drivstofforbruk og utslipp.

- Trålere kan være ute på fiske i opp til 350 dager i året, og drivstofforbruket er derfor en ekstremt viktig faktor. Dette designet inneholder den nyeste teknologien, og har blitt utviklet for å kunne tilby fiskeriindustrien lavere drivstoffkostnader og større muligheter for lønnsom drift, sier Riku-Pekka Hägg, Vice President, Ship Design i Wärtsilä Marine Solutions.

Designet av det 82-meter lange fartøyet har fokus på sjøegenskaper og stabilitet. Fabrikkapasiteten er på 80 tonn fisk i døgnet.