Norske rederier sender fortsatt skip til opphugging på strendene i India, Pakistan og Bangladesh. Bildet er fra Chittagong i Bangladesh.

Norske skip hugges fortsatt på strendene i Asia

Til tross for den negative oppmerksomheten norske rederier fikk for et par år siden rundt praksisen med å sende skip til opphugging på strendene i India, Bangladesh og Pakistan, har virksomheten fortsatt. En organisasjon som kalle seg NGO Shipbreaking Platform anklager nå norske skipsredere for å være verstinger når de fortsatt sender utrangerte, forurensende skip til primitiv og livsfarlig opphugging på strendene, i strid med regelverket. EU-kommisjonen blir bedt om å ta affære.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Organisasjonen er en sammenslutning av internasjonale menneskerettighets- og miljøorganisasjoner, som har spesialisert seg på å overvåke miljøfarlig opphugging av skip. For tredje gang har organisasjonen sendt ut en verstingliste over EU/EØS-rederier som neglisjerer behovet for en tryggere og mer miljøriktig opphugging. På topp figurerer Hellas med 100 skip opphugget på strendene i fjor, deretter Norge med 24 skip, UK 13 skip, Nederland 12 skip, Tyskland 11 skip, Italia ni skip, Kypros og Sveits med fem skip hver, Bulgaria, Danmark og Romania med fire skip hver, Latvia, Lithauen, Polen, Spania og Sverige med tre skip hver og endelig Belgia, Finland, Irland og Slovenia med ett skip hver.

Blant de norske rederiene topper Green Reefers listen med tre skip, «Green Iceland», «Green Chapepo» og «Green Neptunic», som alle ble hugget opp på stranden i Alang, India i fjor. På andreplass kom de tre rederiene Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi, Bergesen Worldwide og Salhus Shipping, alle med to skip hver. Det var henholdsvis «Glory Moon» og «Alcem Calaca», «Berge Pacific» og «Berge Frost», «Tonar» og «Casper», alle hugget opp i Alang, India.

De øvrige norske rederiene som lot skip hugge opp på strendene i Sør-Asia med ett skip hver, var Solvang ASA, Champion Shipping, Prosafe, Odfjell SE, Stolt-Nielsen, Lind-Stoneship, Frontline, Th. Jacobsen & Co.,Taubåtkompaniet og Agder Ocean Reefer. I tillegg til Alang er opphuggingsstedene Chittagong i Bangladesh og Gadani i Pakistan.

NGO Shipbreaking Platform hevder at EU-lovverket forbyr medlemslandene, inkludert EØS-landene, å eksportere giftig avfall – inkludert det som fins i utrangerte skip – til utviklingsland. I en større FN-sammenheng har det vært arbeidet med en konvensjon som skal sikre akseptable standarder innen skipsopphugging i hele verden. Konvensjonen ble undertegnet i Hong Kong i mai 2009, og stiller krav både til skipet, opphuggingsverftet, flaggstaten og landmyndighetene. Problemet er bare at konvensjonen ennå ikke er ratifisert av norske myndigheter. Likevel oppfordrer Norges Rederiforbund sine medlemmer om å følge konvensjonen.

Rederiforbundet har forøvrig vært initiativtaker til et prosjekt i Bangladesh i regi av NORAD og IMO, der målet har vært å bidra til høyere standarder for helse, miljø og sikkerhet ved hugging av skip.